Cum sa-ti schimbi placutele si discurile de frana, acasa.

In acest articol voi vorbi despre cum sa-ti schimbi placutele si discurile de frana fara sa apelezi la un mecanic. Operatiunea este foarte simpla din punctul meu de vedere, dar eu sunt deja un cunoscator al mecanicii, insa am gandit putin toata procedura si am ajuns la concluzia ca nu este chiar asa de complicat.

Pentru a duce la bun sfarsit reparatia trebuie sa ai un cric, o cheie de roti, un stet de imbusuri, o surubelnita dreapta mai zdravana, o tubulara adecvata cu crichet pentru demontarea calaretului de pe fuzeta si un ciocan. Poti de asemenea sa iti iei o trusa de scule la aproximativ 200 lei si ai rezolvat orice problema. Pe langa asta, cu o trusa de scule vei mai putea face si alte reparatii. Trusa se gaseste si prin Lidl uneori, deci nu este ceva foarte special.

Pentru inceput, slabesti toate prezoanele de la roata apoi ridici masina pe cric. Apoi dai roata jos si incepi sa verifici etrierul, uitandu-te la ce trebuie sa demontezi prima data. Unele masini au o siguranta pusa pe etrier pentru a preveni ruperea acestuia sau vibratiile la franare. La BMW de exemplu este pusa o tablita din otel care tine etrierul de calaret. Acea tablita se demonteaza foarte simplu, dragand usor de ea cu o surubelnita. Apoi, in spatele etrierului, in partea de sus si de jos vei gasi doua suruburi care practic tin etrierul pe calaret. Desfaci cele doua suruburi (culisante) si le indepartezi de pe etrier pentru a le curata ulterior. Apoi, tragi de etrier spre exterior punand presiune pe placuta de frana din interiorul discului, dupa care vei putea scoate etrierul cu usurinta. Cand ai scos etrierul,placuta de frana din exteriorul discului va iesi foarte usor, ia cea din interiorul discului de cele mai multe ori ramane blocata (datorita unor cleme) in pistonul etrierului. Aceasta se scoate foarte usor, tragand de ea.
Apoi, cu o coada de ciocan, apesi pistonul etrierului pana ajunge in capatul cursei, spre interiorul etrierului. Partea asta nu este cea mai usoara si teoretic necesita o trusa speciala pentru a impinge pistonul inapoi in etrier, dar se poate face si fara acea trusa. Pasul urmator este la fel de dificil deoarece trebuie sa demontezi calaretul de pe fuzeta, iar acesta de cele mai multe ori este foarte strans. Daca ai la indemana un pistol pneumatic de roti va fi ca o joaca de copil, dar daca ai doar un crichet cu tubulara sau o cheie inelara atunci va trebui sa te chinui nitel, insa in cele din urma va ceda (am incercat si cu tubulara si crichet si am reusit). Indepartezi calaretul de pe fuzeta, desfaci surubul (cu un imbus sau un torx de obicei) care tine discul de frana pe butucul rotii si lovesti usor cu ciocanul partea centrala a discului pana cesta se desprinde de pe butuc.
Felicitari, ai ajuns la jumatatea procedurii. Acum remontarea se face in ordinea inversa a demontarii. Vei pune discul pe butuc si il fixezi in pozitie cu surubul de fixare, cureti suruburile de la calaret, eventual pui niste vaselina pe ele si montezi calaretul pe fuzeta, apoi iti pui placutele de frana. Asigura-te ca placuta din experior este pusa corespunzator, iar placuta care vine pe interiorul discului este montata bine pe pistonul etrierului. (la unele modele de masini nu se monteaza pe pistonul etrierului ci se monteaza tot pe calaret, pe partea de interior. Asigura-te ca ai impins pistonul etrierului la capat, altfel nu iti va intra la loc. Pui placutele la loc si strangi etrierul cu suruburile (culisele). La final asigura-te ca ai pus siguranta inapoi si ca ai pus-o bine. Montezi roata, strangi prezoanele la mana si lasi masina jos de pe cric, apoi strangi prezoanele cu voinicie pentru a nu ramane fara roata pe drum.

La discurile si placutele din spate de cele mai multe ori sistemul este fix acelasi, mai putin etrierul. Daca ai BMW, sistemul este identic, doar ca o sa te chinuie demontarea discului, deoarece sistemul de frana de mana este in interiorul discului si functioneaza pe sistemul de tambur. Daca masina ta este cu frana de mana pe etrier, atunci pistonasul nu se mai implinge la noc prin metoda explicata mai sus, ci se va pune la loc prin infiletare. Poti sa ii urmaresti pe baietii astia de la Autodoc care fac multe filmulete pentru multe tipuri de reparatii.

Atentie!!! Siguranta de la etrier difera de la masina la masina. La o parte din masinile BMW siguranta este o tablita mai grosuta care intra in etrier si se sprijina pe calaret, la Ford este o sarma otelita care face acelasi lucru, la VW de obicei gasesti niste tablite subtiri si incovoiate care vin montate pe calaret si in care se fixeaza placutele de frana. Sunt simple de inteles si de demontat, dar trebuie putina atentie.
Foloseste placute si discuri de frana de calitate. Daca ai o masina mai sportiva si ai un stil de condus mai sportiv, iti recomand sa folosesti sistemul de franare Zimmermann sau Brembo. Este foarte eficient si nu difera cu mult fata de TRW sau Textar. Intr-un timp recomandam ATE, dar am ajuns la concluzia ca sunt foarte proaste in ultima perioada si se ovalizeaza destul de repede (eu am schimbat ATE cu Zimmermann la 2300 km si dupa 7000 km Zimmermann inca rezista). Producatorul ATE are o istorie destul de buna in spate, dar se aud tot mai multe plangeri din partea soferilor precum ca ATE nu ar mai face aceeasi calitate ca si pana acum si prefera TRW sau Textar pentru masinile de serie sau Brembo si Zimmermann pentru masinile folosite preponderent in regim de mers sportiv.

Informatiile de mai sus sunt utile, te salveaza de o manopera costisitoare de cele mai multe ori si pe deasupra inveti sa ai grija singur de masina ta. Insa, daca nu te simti in stare sa faci aceasta operatiune simpla, nu te baga deoarece o sa acumulezi doar nervi si frustrari.

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on ianuarie 31, 2021, in Auto-Moto and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza