Fiat Multipla, o strutocamila italiana pe roti.

In acest articol voi vorbi cu precadere despre Fiat Multipla si voi atinge notiuni tehnice de mecanica dar voi intra si putin in partea de calitatea materialelor folosite de producatorul Italian. Informatiile de mai jos sunt valabile atat pentru prima serie cat si pentru a doua serie de Multipla. Acum cativa ani vorbeam despre Fiat Stilo si spuneam ca este o masina draguta, dar defectoasa. Atunci vorbeam din experiente impartasite si foarte putin probate, vorbeam dintr-o experienta poate intalnita doar la acea masina. Acum vorbesc dintr-o experienta practica cu Fiat Multipla, si dintr-o experienta adunata de la mai multe modele Fiat.

De ce fac asta? De curand am avut neplacerea de a repara un Fiat Multipla si astfel mi-a mancat zilele. Toate zilele ..
Ca s-o iau cu inceputul, ajunge masina la mine intr-o stare deplorabila din punct de vedere mecanic, nu intra in nici o treapta de viteze, martorul motor era aprins pe galben intermitent (catalizator defect, nu sonde lambda) si cu un fel de sughit la motor. Problema cu intratul in viteze a fost rezolvata rapid prin inlocuirea ambreajului si a sufei de actionare a ambreajului. Inca se mai gasesc masini care folosesc sufa de actionare la ambreaj, surprinzator n-au evoluat.
Pentru a inlocui ambreajul in conditii optime, la orice masina ai nevoie sa indepartezi cutia de viteze cat mai mult de motor pentru a putea regla si centra ambreajul nou. Ei, la Multipla asa ceva nu este posibil decat daca demontezi motorul, si cum eu nu aveam nici un gand sa demontez motorul am decis sa ma chinui lasand traversa motorului mai jos pentru a putea cumva scoate cutia de viteze mai mult in exterior. Ce-mi trebuia mie sa demontez motorul doar avea sa mai schimb un alternator, ceea ce teoretic este foarte simplu… hmm teoretic…

Deci, pentru a schimba un ambreaj la aceasta frumoasa strutocamila trebuie sa demontezi motorul, ceea ce inseamna timp in plus, ceea ce inseamna costuri de manopera foarte ridicate. Apoi, pentru inlocuirea alternatorului este necesara demontarea pompei servo. pentru a putea demonta pompa servo care bineinteles se afla pe aceeasi curea cu alternatorul trebuie sa dai jos motorul deoarece nu ai acces la suruburile cu care aceasta este prinsa de un suport. Atunci mi-am dat seama ca daca totusi vreau sa fac mai multe reparatii la motorul respectiv, cel mai bine este sa il demontez, ceea ce este teoretic absurd.. NU este nicidecum normal sa demontezi un intreg motor cu tot cu cutie pentru a inlocui un amarat de alternator, dar se pare ca la Fiat Multipla totul este posibil.

Cam toti producatorii de autoturisme, chiar si Fiat au ales o varianta comoda si inteligenta de a monta cureaua de accesorii (cureaua multipla sau de transmisie cum o numeste fiecare) insa la strutocamila Multipla se pare ca cei care au proiectat aceasta sectiune erau veniti dupa o noapte de betie crunta si au pus totul la intamplare pana a iest ceva functional. Accesoriile motorului sunt angrenate prin 3 curele diferite montate de la prost la foarte prost. Sunt 3 curele si un singur intinzator pentru o singura curea. Celelalte doua trebuie sa le bagi cu surubelnita pe caneluri si sa spui o rugaciune pentru a nu o rupe.

Apoi, lista continua si se pare ca ajung la distributie. Ba, asta e partea care-mi place, la care ofer cea mai mare atentie si finete. Desfac capacul de la distributie si constat cu stupoare ca atat cele doua roti dintate de la aexele cu came cat si roata dintata de la arborele motor nu au semne pentru a trage motorul „la punct”. Aoleu, iti pui mainile in cap cand vezi asa ceva. Te poti ghida doar dupa semnul de pe volanta, insa teoretic nu este de ajuns. Pui motorul pe avans de 5% si tragi linii cu markerul pe pinioane in speranta ca nu o vei gafa. Stau si ma gandesc in sinea mea, cum dumnezo sa nu pui semne pentru a pune distributia la punct. dar mno, uite asa pierzi 4 ore cu o amarata de distributie.

Trecand de partea mecanica, lasand munca mea la vatra am decis sa mi le pun pe toate in ordine si sa le scriu, poate poate nu-ti vei cumpara niciodata Fiat Multipla, iar daca ai o astfel de masina, condoleante.
La partea de interior si materialele folosite in constructie se pare ca producatorul italian a creat aceasta strutocamila cu ce a gasit prin fabrica, probabil resturi de la alte masini. Plasticele din interior sunt de cea mai proasta calitate, foarte casante si cu un bord care devine lipicios foarte repede. Lipicios nu ar deveni din cauza ca un proprietar este mai neatent cu curatenia in masina ci din cauza plasticlului care are un fel de lac dat pe toata suprafata, lac care la caldura si la expunerea la radiatii solare, incepe sa devina usor lipicios si bineinteles ca este foarte neplacut. Plasticele de pe portiera sunt foarte casante, se rup foarte repede daca ai de lucru in interiorul unei portiere si protectia portierei vine la pachet cu un fel de carton invelit in material textil care se rupe foarte usor.

Daca tot mi-am spus parerea mea proprie si personala despre Fiat Multipla, pot adauga si un aspect positiv. Ai foarte mult spatiu. Masina asta este atat de spatioasa incat iti poti lua toata casa in vacanta, dar daca ma pui sa aleg intre o masina spatioasa dar de cacat si una spatioasa, putin mai scumpa dar de calitate, as alege-o cu siguranta pe aia mai calitativa. Daca vrei o masina spatioasa, poti incerca un Sharan, masina super spatioasa, comoda, ieftina la intretinere si cred ca si ieftina la achizitie. Poti incerca chiar si un Opel Meriva B, o masina simpatica, spatioasa, accesorizata ca la carte si foarte accesibila. De ce-ai vrea sa alegi un Fiat Multipla care in ciuda unui pret probabil mai redus iti ofera mult chin si batai de cap?

Sa-ti mai spun un secret. Daca te gandesti ca oricum nu o repari tu si o duci la mecanic, atunci am o veste proasta pentru tine. Mecanicul ti-o repara, dar pentru pretul corect. Timpul inseamna bani iar daca eu trebuie sa demontez un motor pentru a inlocui un alternator sau pentru a schimba catalizatorul, atunci vei plati in consecinta, ca nu eu te-am pus sa-ti iei strutocamila italiana.

Concluzia finala pentru aceasta masina este in felul urmator. Daca ai deja un Fiat Multipla nu pot decat sa-ti spun ca-mi pare rau pentru alegerea facuta. Daca vrei sa-ti cumperi una te sfatuiesc sa te gandesti de doua ori inainte. Vezi ca sunt variante mai bune. Chiar am stat si m-am gandit, cine dumnezo a decis ca masina asta este una viabila si poate fi bagata in productie? Ce copchii atomici au proiectat masina si cum dracu s-au gandit ei sa amestece toate piesele la motor pana iese ceva cat de cat functional.? Daca ii stie careva pe aia sa mii spuna si mie ca sa-i bat cu cureaua de distributie pana le intra mecanica in cap.

Mai am niste patanii cu Alfa Romeo Mito dar le povestesc in alt articol. Acolo e ceva mai soft, mai mult o descriere a unei masini frumoase cu tenta sport dar putin amestecata.
Va urma. Pana atunci stai in casa si ai grija de tine si de cei dragi!

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on aprilie 17, 2020, in Auto-Moto and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza