IMS 57 (1957-1959) – Inceputul legendei

ims_57-1In perioada interbelica Rusia a achizitionat licenta Ford asambland sub marca GAZ automobile model „A“ si autocamioane. Dupa izbucnirea razboiului pe platforma mecanica a GAZ A uzina din Gorkiy a fabricat incepand din august 1941 un automobil de teren, GAZ 64. Acest model a cunoscut mai multe versiuni „64” (1941-42, 684 unitati produse), „67” (1943-44), „67B ”  (1944-53) (ambele variante insumand 92.843 unitati produse). In perioada 1953-1972 o varianta modernizata, GAZ 69 , a fost produsa in 634.256 exemplare. Fata de variantele anterioare,GAZ-ul 69 avea un motor cu patru cilindri cu o capacitate cilindrica mai redusa la 2112 cmc fata de 3285 cmc. Acest motor era derivat din motorul Molotov de sase cilindri, licenta Dodge primita de rusi ca sprijin de razboi de la americani. Romania, intrata dupa al doilea Razboi Mondial in sfera de influenta economico-politica rusa, fusese nevoita sa renunte la productia de automobile Ford, singurele importuri oficiale fiind facute din Rusia.

Automobilul cel mai des intalnit pe soselele romanesti avea sa devinaGAZ M 20 „Pobeda” (1946-58) care a intrat in dotarea majoritatii institutiilor statului. Ministerul Apararii si cel de Interne au optat pentruGAZ 69. Intreprinderea Metalurgica de Stat din Campulung a inceput sa produca o serie de piese de schimb pentru acest tip de vehicul. Parcul auto era foarte invechit si intr-o stare deplorabila, asa incat se trece la producerea motorului de Ford A, la care rusii renuntasera, datorita fiabilitatii scazute (motor cu cupape laterale, principala problema era presiunea uleiului – cuzinetii erau turnati direct in biele si capace, se uzau foarte usor) si a consumului ridicat,  in favoarea celul mai evoluat preluat de la Dodge. De la o zi la alta numarul pieselor asimilate crestea astfel incat dupa motoare au putut fi realizate integral si cutii de viteze. De aici si pana la producerea de automobile a fost numai un pas facut la sfarsitul anului 1957. Asa a aparut automobilul IMS 57, botezat dupa abrevierea numelui uzinei producatoare (Intereprinderea ims57DMetalurgica de Stat) si a anului lansarii (1957). La acea ora intre doua state comuniste nu se punea problema vreunei licente, lucru pe care probabil ulterior partea rusa l-a regretat pentru ca in Romania renastea astfel industria de automobile care debutase la inceputul secolului trecut la Arad cu automobilele MARTA si a continuat in anii ‘30 la Bucuresti cu uzina FORD Romana. Inceputurile au fost dificile. Uzina din Campulung fusese deschisa in timpul razboiului aici fiind dispersate cateva sectii ale I.A.R. Brasov cu scopul de a lucra in secret departe de bombardamente. Dotarile tehnice erau rudimentare, iar personalul calificat sau cu studii superioare era redus. Primele caroserii au fost fabricate manual, pe butuci din lemn de tinichigii Grigore Negoita si Gita Holbosan. In 1957 au fost produse 157 de exemplare IMS 57 iar in 1958 760 de exemplare. Nu detinem date referitoare la productia anului IMS 57 1959, cand uzina din Campulung a produs 1405 exemplare IMS 57 si M59A,  in concluzie productia totala certa a modelului IMS 57 s-a situat in jurul cifrei de 917 de exemplare (anii 1957-58). Echipat cu un motor „MAS” cu patru cilindri in linie, de 3260 cmc, 50 CP / 2800 rpm, IMS 57 poate atinge o viteza maxima de 80 km/h, consumul fiind de 24 l/100km. Greutatea totala este de 2265 kg, iar sarcina utila 650 kg. Solutiile tehnice adoptate tin astazi de domeniul istorie tehnicii: motorul cu supape laterale, raport de compresie 4,6, arbore cotit cu trei paliere si axa cu came forjate, bloc motor cu cilindri raciti numai la partea superioara, cuzinetii turnati direct in bloc si biele, cutia de viteze manuala cu trei trepte, amortizoare cu brat si stergatoare de parbriz manuale. In perioada 1957-1958 sasiele rulante, botezate de localnici „Sateliti”, plecau de la Campulung la Colibasi fiind carosate la uzina „Vasile Tudose” viitoarea Dacia, deoarece hala de presaj nu era finalizata.

ims57fIMS 57 are practic sasiul, puntile si cutia de viteze similare cu cele ale GAZ 69 iar motorul este similar celui de Ford A. Fata de modelele ulterioare automobilul este mai lung iar roata de rezerva este plasata pe aripa stanga spate. Accesul la spatiile de depozitare din contraaripile spate se face din exterior, prin doua capace. Diferentialul puntii fata este plasat in partea drepta, la modelele ulterioare acesta fiind in stanga. Masca fata are in partea inferioara o singura gaura pentru manivela, asemeni Gaz-ului 69. Parbrizul este din doua bucati iar geamurile portierelor sunt fixate pe material textile. In fata pasagerii iau loc pe o bancheta. Bordul este pozitionat central iar ceasurile si butoanele se ilumineaza prin doua lampi exterioare, in stilul masinilor antebelice. Daca urmariti fotografia exemplarul ca s-a salvat are doua ceasuri mai moderne in bord. Pornirea se face prin actionarea (printr-o pedala pozitionata central) a demarorului iar sasiul este curb in partea posterioara. Mult timp s-a vehiculat ideea ca IMS 57 a fost fabricat ca o licenta a GAZ 69. Nimic mai fals, practic a fost vorba de permisiunea de a produce piese de schimb dupa care, simultan cu relaxarea relatiilor romano-ruse, la Campulung s-a incercat si s-a reusit producerea integrala a unui automobil. Departe de noi gandul ca IMS 57 e un automobil original, un produs al cercetarii romanesti sau alte bazaconii citite prin presa comunista de dinainte de 1989. Faptul ca IMS 57 e un automobil de inspiratie sovietica e de netagaduit, o licenta GAZ insa nu a existat. Referitor la designul caroseriei rusii se inspirasera si ei de la americani, mai exact modelul Bantam BRC 60, produs in numai 70 de exemplare. Firma GAZ renuntasera la motorul de Ford A inca din 1953, an in care GAZ 67 iesise din productie. Normal am spune, rusii pastrasera pentru productia proprie motorul de Dodge, care era unul modern, si au permis producerea in Romania a motorului tip Ford A. Trebuie spus ca firma Ford renuntase la randul ei la acest motor inca din anul 1933 cand a fost lansat legendarul model V8. Practica marilor producatori de a vinde spre state slab industrializate modele aflate la sfarsitul productiei se mai pastreaza si astazi, si a functionat si in cazul Rusiei a carei productie de automobile pana la achizitionarea licentei Ford era aproape nula. Datorita faptului ca designul caroseriei a fost si la IMS 57 si a ramas si la modelele ulterioare de inspiratie GAZ 69, multe publicatii straine au prezentat in mod fals automobilele romanesti ca fiind fabricare sub licenta GAZ. Ca si in prezent si in anii ’50 producatorii de automobile urmau tendintele pietei in domeniul designului, a solutiilor tehnice sau a dotarilor. Romania dorea sa produca un automobil de teren si importase deja un numar mare de automobile GAZ 69 care se dovedisera a fi potrivite cerintelor militare. Pe cale de consecinta s-a considerat ca forma caroseriei de GAZ e cea ideala pentru noul automobil romanesc iar existenta componentelor mecanice in productie a oferit platforma necesara. Prin imbunatatiri succesive insa automobilul romanesc avea sa devina superior GAZ-ului 69, castigand concurenta pe o seama de piete. Din datele pe care le detinem un singur exemplar IMS 57 a supravietuit pana in zilele noastre el fiind detinut de Landmark Management, firma care a preluat activele ARO SA si incearca relansarea industriala a zonei printr-un parc industrial. In anul 2006 in presa a aparut zvonul ca acest automobil va fi scos la licitatie, vehiculandu-se cifra de 57.000 EUR, mare in opinia noastra. Exemplarul a fost restaurat la modul hei rupistic in anii ’70, o parte din ceasurile de bord nu sunt originale, lipsesc stopurile, roata de rezerva si o fisa. Rotile, prelata si anvelopele nu sunt cele originale. Am putea spune ca masina e completa, daca ne gandim la motocicleta IMS 53 (singura care a supravietuit in Romania din cele 12 produse in 1953 – exemplarul 006 se afla in Ungaria) ramasa in timp fara esapament si carburator …. Motorul IMS-ului 57 poarta seria 0001 insa gurile rele spun ca exemplarul respectiv nu ar fi chiar primul produs. Veteranii uzinei ii contrazic spunand ca exemplarul este chiar primul, a fost pastrat si utilizat de uzina pentru teste, ulterior fiind folosit la transport interuzinal. Banuim ca in anii ’70, dupa inceperea exporturilor si participarea la saloane internationale, conducerea uzinei a sesizat ca firmele straine pastreaza intr-un muzeu propriu primele exemplare produse, automobilul fiind recuperat si « restaurat » dupa ce parcursese peste 1.000.000 km. Asa cum se prezinta automobilul, opinam ca ar putea fi pus in functiune relativ usor si din cate am auzit noul proprietar a demarat restaurarea sa. IMS 57 a fost expus pentru ultima data public in anul 2008, la Campulung, cu ocazia raidului Cu zimbrul prin Carpati, eveniment organizat de RETROMOBIL CLUB ROMANIA. IMS-ul 57 a fost inlocuit in 1959 de modelul M59 A.

IMS 57 – Fisa tehnicaims57n2

-Unitati produse : circa 1500
-Motor : patru cilindri in linie, benzina, cu supape laterale,
-Capacitate cilindrica : 3260 cmc
-Putere : 50 CP la 2800 rpm
-Raport de compresie : 4,5
-Cutie de viteze : manuala, cu trei trepte, nesincronizata
-Masa totala : 2265 kg
-Sarcina utila : 650 kg
-Consum mediu : 24 l / 100 km
-Panta maxima admisibila : 25 grade
-Viteza maxima : 80 km/h

Sursa: Aro M461 Romania

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: