Diferenta dintre echilibrarea si alinierea rotilor la autovehicule

O concepție comună si gresita pe care oamenii o au despre întreținerea anvelopelor este că echilibrarea și alinierea roților sunt doi termeni care merg impreuna sau care sunt la fel. Deși sună similar, există o diferență semnificativă între funcțiile lor pentru a asigura performanța optimă a anvelopelor tale. Echilibrarea roților se concentrează pe distribuția greutății în jurul roții, în timp ce alinierea roților evaluează poziția roților în raport cu drumul și între ele. Intr-un articol trecut incercam sa explic de ce masina trage intr-o parte, iar acum voi explica diferenta dintre aliniere si echilibrare, ambele mergand in paralel, insa nu reprezinta aceeasi operatiune.

ECHILIBRAREA ROTILOR
Când o roată este montată inițial pe un vehicul, aceasta ar trebui să fie perfect echilibrată. De-a lungul timpului, roțile iși pierd echilibrul, ceea ce face ca distribuția greutății și a zonei de contact (partea anvelopei în contact cu drumul) să varieze. Echilibrarea roților este concepută pentru a seta greutatea să se distribuie din nou în mod egal și să asigure rotirea uniformă a anvelopei, fără vibratii. Pentru a realiza acest lucru, greutăți mici de plumb sunt adăugate pe jantă pentru a contracara inconsecvențele de greutate.

Imagineaza-ti că se adaugă o greutate doar pe o parte a jantei – acum vor fi puternic dezechilibrate. Cu toate acestea, dacă începi să adaugi greutati pe cealaltă parte, cântarul va începe să se uniformizeze până când greutatea inițială este complet contrabalansată; cu excepția cazului în care adaugi prea multe greutati, ceea ce face ca aparatul de cantarit să se încline în sens invers. Acest exemplu simplificat descrie un proces similar modului în care funcționează echilibrarea roților. Dacă există un dezechilibru pe o parte a roții, greutățile sunt adăugate pe partea opusă până când se obține o distribuție egală.

Cum stii cand rotile masinii au nevoie de echilibrare?
Roțile echilibrate incorect fac adesea ca volanul să vibreze la anumite viteze – de obicei la viteze mari, la peste 80km/h – ceea ce sugerează adesea că roțile din față sunt dezechilibrate. În mod similar, este posibil să simți vibrații în podea sau scaune, care sunt de obicei asociate cu dezechilibrarea roților din spate.
Problemele de echilibru pot cauza, de asemenea, uzura accelerată a anvelopelor, a componentelor de direcție și a suspensiei, care s-ar putea dovedi costisitoare pe termen lung. Se recomandă ca echilibrarea roților să fie verificată în timpul unei revizii (care ar trebui efectuata anual) și de fiecare dată când anvelopele sunt schimbate.
Dacă roțile tale sunt perfect echilibrate, te poți aștepta să primești o experiență de condus mai sigură, cu mai puține vibrații si cu mai putine interventii mecanice majore. Vei avea o călătorie mai confortabilă și mai lină în spatele volanului, cu o manevrabilitate mai bună, precum și cu anvelope mai durabile și o economie de combustibil îmbunătățită.

ALINIEREA ROTILOR
Alinierea rotilor urmareste direcția și unghiul acestora pentru a se asigura că sunt perpendiculare pe drum și paralele între ele. Alinierea se poate face atat rotilor din fata cat si rotilor din spate, in functie de modelul masinii tale. Unele masini permit reglarea unghiurilor la toate cele patru roti, la altele reglarea se face doar la rotile din fata.

Cum stii cand ai nevoie de alinierea rotilor?
Starea drumurilor din Romania este unul dintre principalele motive pentru roțile nealiniate. Impactul rotii cu gropile, cu vestitele limitatoare de viteza din asfalt, precum și impactul direct asupra bordurii pot modifica pozitia rotii, adica imfluenteaza geometria directiei.

Dacă observi ca masina ta a început să tragă intr-o parte sau să se deplaseze într-o parte pe un drum drept, este foarte probabil ca rotile să fi fost aliniate greșit sau au suferit o dezechilibrare din cauza unei forme de impact sau soc. În mod similar, un alt semn ca alinierea rotilor nu este corecta este acela ca volanul poate fi decentrat atunci cand conduci drept. Alinierea incorectă a roților poate cauza, de asemenea, uzura neuniformă a anvelopelor, un consum crescut de combustibil și poti experimenta frânări neuniforme. Se recomandă ca alinierea roților să fie efectuată cel puțin o dată pe an, mai ales dacă vehiculul dtau este echipat cu sisteme avansate de asistență la condus, cum ar fi Cruise Control adaptiv sau Lane Keep Assist.

Ca drept concluzie, alinierea rotilor te scapa de disconfortul produs de vibrarii, franari neuniforme si piese defecte care trebuie inlocuite mai devreme decat ar trebui.

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on martie 27, 2023, in Auto-Moto and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza