De ce masina trage intr-o parte? Explicatii pentru incepatori si nu numai.
Conducerea unei mașini care trage la stânga sau la dreapta poate fi enervanta, frustrantă și obositoare, pe măsură ce încerci să mentii o deplasare dreapta si corecta. Există o serie de motive pentru care un vehicul incepe să tragă într-o parte, incepand de la o anvelopă care are presiunea sub limita corecta până la piese de suspensie si articulatie defecte. Înainte de a face orice investigatie este important să identifici când trage intr-o parte: trage intr-o parte mereu, trage cand franezi, se intampla doar cand accelerezi, a inceput sa traga intr-o parte dupa ce ai schimbat anvelopele, tremura volanul?
Aflând când vehiculul începe să tragă intr-o parte, pot fi investigate posibilele cauze și pot fi puse în aplicare potențiale soluții, astfel scurtand timpul de lucru si eventual pretul reparatiilor.

MASINA TRAGE INTR-O PARTE
Motivele obișnuite pentru care o mașină trage constant într-o parte sunt presiunea neuniformă in pneuri și alinierea necorespunzătoare a roților.
Presiunea neuniforma in pneuri.
Repararea unei mașini care trage intr-o partea ar putea fi foarte simpla simplă prin verificarea si corectarea presiunii din anvelope. Anvelopele sub umflate sau supraumflate pot afecta modul în care mașina se înclină și, ulterior, pot avea un impact asupra alinierii vehiculului. În plus, o anvelopă subumflată are mai multă rezistență la rulare, astfel afectand directia de mers.
Dacă nu știi care este presiunea corectă în anvelope pentru mașina ta sau nu esti sigur cum să verifici presiunea în anvelope, atunci poti verifica in cartea masinii sau mai simplu, unele masini au un sticker lipit pe interiorul capacului de la combustibil unde gasesti informatii legate de presiune in diferite situatii, iar la unele masini aceste informatii se gasesc pe stalpul central, in dreapta sau in stanga masinii. De îndată ce observați că mașina trage într-o parte, primul lucru pe care ar trebui să-l faceți este să verificați presiunea în anvelope. Dacă mașina încă trage intr-o parte dupa ce ti-ai reglat presiunea in roti, altceva cauzează problema.
Alinierea necorespunzătoare a roților.
Cel mai frecvent motiv pentru care o mașină trage într-o parte este alinierea incorectă a roților. Pentru a verifica, atunci când eliberezi volanul, mașina se va deplasa într-o direcție și este puțin probabil ca volanul să revină la poziția sa normală. În plus, dacă iti inspectezi anvelopele, este foarte posibil sa observi uzură neuniformă a benzii de rulare.
Alinierea roților masinii poate fi dereglata prin trecerea peste o groapă, trecerea prin celebrele limitatoare de viteza din asfalt sau lovind bordura, desi uneori alinierea rotilor se schimba datorita utilizarii indelungate a unor elemente de suspensie si articulatie fara a fi inlocuite. Procesul de aliniere a roților implică un mecanic care reglează roțile, anvelopele trebuie sa fie la presiunea standard de 2.4 bar, dupa care se foloseste tehnologia și instrumentele de aliniere specializate (stand de directie).
MASINA TRAGE INTR-O PARTE DUPA ALINIERE
Din păcate, realinierea roților mașinii la presiunea corectă a anvelopelor nu va rezolva întotdeauna problema de directie. Dacă încă ai experiență neplacuta si masina inca trage intr-o parte, este posibil ca tehnicianul să nu fi luat în considerare „coroana” drumului.
În esență, coroana este o pantă care permite drenajul. Când drumurile sunt construite, inginerii nu le construiesc niciodată plane – acest lucru permite ploii să curgă și reduce riscul de inundații. Deși este puțin probabil, este posibil ca mecanicul care ti-a aliniat rotile să nu fi luat în considerare acest lucru. Mult mai probabil este că există o piesa defecta sau uzata pe suspensie sau pe articulatie. Dacă este asa, indiferent cât de mult este resetata alinierea roților, vehiculul va continua să tragă într-o parte. În acest caz, este întotdeauna cel mai bine să apelezi la un mecanic autorizar pentru a arunca o privire atat la partea mecanica cat si la directie.
Se recomanda ca directia (alinierea) sa fie facuta dupa fiecare interventie la oricare dintre piesele de suspensie si articulatie de la roata, dar si in cazul in care se executa inlocuirea unui rulment defect.

MASINA TRAGE INTR-O PARTE CAND FRANEZ
Dacă masina trage intr-o parte doar atunci cand franezi iar cand accelerezi din nou acest simptom dispare, atunci ai o problema care pleaca de la sistemul de franare. Acest lucru ar putea fi rezultatul unui etrier de frână blocat, a unui disc de frana ovalizar sau crapat sau al pieselor de suspensie uzate.
Etrier de frana blocat
Etrierele sunt alimentate de sistemul de frânare hidraulic și aplică presiune pe plăcuțele de frână pentru a opri mașina. Fiecare roată are propriul etrier și dacă una dintre ele se lipește, vehiculul va trage în acea parte. Alternativ, ar putea exista o problemă cu cilindrul etrierului sau o defecțiune hidraulică. Frecarea inutilă a placutelor de frana cu discul de frana va face ca discul să se încălzească foarte mult și este posibil să apara un miros de ars, precum și mașina care trage într-o parte. Sistemul de frânare este o componentă critică de siguranță; ca atare, trebuie să fie inspectat profesional și reparat de un mecanic calificat. Pentru a verifica daca problema este de la etrier, este suficient sa verificat temperatura fiecarei jante. Daca janta este fierbine, inseamna ca acea roata este infranata si nu functioneaza in parametri.
Uzura la elementele de suspensie si articulatie
Dacă sistemul de frânare funcționează conform așteptărilor, tracțiunea la acționarea frânelor poate fi cauzată de uzura elementelor de suspensie si articulatie. De exemplu, bucșele inferioare ale brațului de control care trebuie înlocuite pot permite brațului să se miște la frânare, schimbând ulterior poziția roții și determinând vehiculul să tragă într-o parte.
Un simptom comun al uzurii suspensiei si articulatiei este o tragere rapidă a volanului atunci când frânele sunt aplicate, care se diminuează pe măsură ce sunt eliberate. De-a lungul vieții unei mașini, cea mai mare parte a sistemului de suspensie va trebui înlocuită de mai multe ori. Pe măsură ce piesele se uzeaza, acestea fac adesea ca mașina să tragă intr-o parte si implicit aceste piese uzate duc la uzarea altor elemente din vecinatate si la punerea in pericol a sigurantei pe strada.
MASINA TRAGE INTR-O PARTE LA ACCELERARE
Similar cu tragerea intr-o parte la frânare, un vehicul care tinde sa traga intr-o parte la accelerare, cel mai probabil nu are probleme la articulatie sau la suspensie cu mai degraba sunt probleme la planetare si se aplica doar la masinile care au tractiune fata (FWD). Fa un test foarte simplu: pune masina pe liber, pe un drum drept, intr-o parcare, undeva unde sa nu incurci pe nimeni si roaga-ti un prieten sa o impinga, fara ca tu sa tii mainile pe volan. Daca masina nu trage intr-o parte inseamna ca nu ai probleme cu directia cu ma degraba cu planetarele. Daca o planetara este defecta, are un joc prea mare, acea planetara va crea un soc in transmisie si implicit va contribui la schimbarea directiei.
MASINA TRAGE INTR-O PARTE SI VOLANUL TREMUINA
Un volan tremurat și o mașină care trage intr-o parte sunt probleme de două ori mai enervante și indică faptul că problema este fie legată de echilibrarea roților, fie doar de o anvelopă proastă.
Echilibrarea roților nu este aceeași cu alinierea roților. Pentru a te asigura că greutatea este distribuită uniform pe întreaga roată, pe jantă sunt adăugate greutăți mici de echilibrare și contragreutăți. O roată dezechilibrată va face ca anvelopa să vibreze, ceea ce va face apoi să tremure volanul. Dacă există prea multă greutate pe o parte a volanului, mașina poate trage în acea parte și poate crea vibratii ale volanului.
Inceea ce priveste anvelopele, nu prea iti poti da seama daca o anvelopa a fost fabricata prost sau are elemente de siguranta rupte in interior, ori daca are o incarcare prea mare de cauciuc. Pentru a evita problemele legate de anvelope eu unul recomand achizitionarea unor anvelope de la firme care au o istorie in domeniu, nu de la firme care pe langa anvelope mai fac si televizoare, cutite, becuti, etc… Daca iti cumperi anvelope no-name sau China type, trebuie sa iti asumi ca siguranta ta nu este asiguranta dar nici buzunarul tau !
Posted on martie 26, 2023, in Auto-Moto and tagged convergenta roti, directie roti, disc ovalizat, etrier blocat, geometrie roti, stand directie, uzura suspensie. Bookmark the permalink. Un comentariu.
Pingback: Diferenta dintre echilibrarea si alinierea rotilor la autovehicule | Blog on Wheels