Ce provoacă căderea turbinei și simptomele la care trebuie să fii atent

Un turbocompresor, cunoscut și sub numele de turbina, este un sistem suplimentar utilizat de producătorii de mașini pentru a crește puterea motorului. Turbo-urile sunt utilizate în mod obișnuit pentru a furniza același nivel de putere în mașinile mai mici, care se găsește de obicei în mașinile mai mari. Aproape toți producătorii oferă acum un model turbo în gama lor. Înseamnă că pot furniza motoare mai mici care produc aceeași putere de ieșire, crescând în același timp eficiența combustibilului. De exemplu, Ford și-a înlocuit vechiul motor pe benzină de 1,6 litri cu noua unitate turbo EcoBoost de 1,0 litri.

Dupa cum am spus, voi prezenta cateva simptome culese din experientele mele de pana acum.

Pierderea de putere
Dacă observi că mașina nu-ti accelerează la fel de puternic ca înainte sau reacționează lent la intervenția ta, acesta ar putea fi un semn că turbina se defectează. În mod similar, o mașină cu turbo care se luptă să mențină viteze mari sau nu este capabilă să atingă vitezele pe care o dată le atingea cu usurinta, s-ar putea să se confrunte cu o defecțiune a turbo.

Fum in evacuare
Când uleiul se scurge în sistemul de evacuare, acesta produce un fum distinctiv albastru/gri pe măsură ce se arde. Acest lucru ar putea fi cauzat de o fisură în carcasa turbo sau de garnituri interne deteriorate. Dacă acest simptom este cauzat de turbocompresor, este mai probabil să vezi aceste fumuri decolorate, deoarece turațiile motorului cresc la scurt timp după mersul în gol.

Motor zgomotos
Unul dintre avantajele neașteptate ale unui turbocompresor este că de fapt face motorul mai silențios, deoarece amortizează zgomotul admisiei de aer. Cu toate acestea, dacă începi să auzi un zgomot de scartait in timpul functionarii sau un fel de fluierat la accelerari scurte sau lungi, este un simptom potențial al defecțiunii turbo. Pe măsură ce defecțiunea devine mai gravă, zgomotul se va agrava.

Martorul „check engine”
Diagnosticarea computerului la majoritatea mașinilor moderne este capabilă să detecteze defecțiunile turbo și ledul de verificare a motorului (check engine) va apărea pe tabloul de bord pentru a anunța șoferul. Cu toate acestea, ledul de verificare a motorului nu indică doar defecțiunea turbo, ci vei avea nevoie de un mecanic profesionist pentru a efectua verificări suplimentare pentru a diagnostica natura exactă a problemei motorului. Cu toate astea, daca ai zgomote ale turbinei cand accelerezi si ti se aprinde „check engine” in plansa de bord, ai putea sa te gandesti serios la o constatare dedicata unei anumite probleme.

Hai sa vedem ce ar putea provoca distrugerea sau uzarea prematura a unei turbine.

Turbocompresoarele sunt extrem de fiabile. De fapt, mai puțin de 1% din inspecțiile în garanție găsesc o defecțiune la turbo în sine; în schimb, turbinele cu defecte sunt în mod normal rezultatul unor probleme cu lubrifierea motorului sau introducerea de obiecte străine in interior.

Uleiul / ungerea motorului
Uleiul de motor este, în esență, sângele vital al mașinii tale. Practic inreaga existenta a uleiului in motor este pentru a lubrifia piesele în mișcare, a le proteja de coroziune și a le oferi si o oarecare racire în timpul utilizării. În ceea ce privește turbocompresorul, are nevoie de un flux constant de ulei curat, de calitate. Lipsa uleiului, calitatea incorectă a uleiului sau uleiul de proastă calitate vor duce la acumularea de contaminanți în motor. Acest lucru poate provoca daune abrazive la interiorul turbinei dar in acelasi timp si in interiorul motorului. Este important ca uleiul de motor și filtrul de ulei să fie înlocuite la intervalele recomandate de producător, niciodata mai tarziu, si chiar mai devreme.

Garnituri deteriorate
Dacă garniturile dintre compresor și motor devin uzate sau crăpate, uleiul se va scurge în sistemul de evacuare. Ca urmare, turbina trebuie să lucreze mai mult pentru a crește presiunea aerului. Această problemă este cunoscută și sub denumirea de supraviteză (over-speeding). În cele din urmă, va reduce eficiența și impulsul oferit de turbina si va duce la o uzura si mai mare pentru garnituri.

Depuneri sau obiecte straine
Un turbocompresor este compus în esență din două componente fundamentale: compresorul în față și turbina în spate. Uneori, obiectele străine, cum ar fi particulele de praf, murdăria, frunzele și pietrele mici pot intra în turbo, fie prin admisia compresorului, fie prin admisia turbinei. Dacă obiectul străin intră în carcasa compresorului, acesta provine adesea de la filtrul de aer. În schimb, dacă obiectul străin provoacă deteriorarea turbinei, problema provine de obicei de la motorul însuși. Eficiența turbinei va fi redusă dacă obiectele străine încep să deterioreze roțile compresorului sau paletele turbinei. Problema nu este doar aceea ca se reduce eficienta turbinei, ci mai grav, aceste obiecte straine distrug turbocompresorul sau in cazul in care obiectele straine au venit din motor, ar trebui sa-ti pui un mare semn de intrebare legat de starea motorului masinii tale. Pentru a preveni intrarea obiectelor straine in torbocompresor, filtrul de aer trebuie întreținut și înlocuit în mod regulat. De asemenea, ar trebui sa verifici si turbina pentru reziduuri.

Uzura
Turbinele sunt proiectate să reziste toată durata de viață a vehiculului (sau aproximativ 150.000 de mile), depinde ce intelege fiecare producator prin „durata de viata”. Cu toate acestea, este posibil ca acestea să se uzeze în timp, în funcție de cât de mult conduci mașina, in ce mediu o folosesti, cat de des schimbi filtrele si uleiul și bineinteles de calitatea originală de construcție a turbinei. Durata de viata si timpul de uzura poate diferi in functie de producatorul masinii sau a turbinei. Spre exemplu, BMW E90 163 CP are o turbine care inca ma uimeste la +300.000 km, in schimb colegul meu a schimbat turbina la 248000km la un Ford Mondeo.

Pot conduce masina cu un turbo defect?
Da, vei putea în continuare să conduci mașina (pentru o perioada scurta) dacă turbocompresorul se defectează, totuși, defecțiunea motorului nu va rămâne cu mult în urmă, așa că te sfatuiesc sa conduci doar dacă chiar trebuie. De îndată ce observi oricare dintre simptomele defecțiunii turbo descrise mai sus, ar trebui să cauti un service si sa-ti verifici turbina cât mai curând posibil de către un mecanic calificat. Cu cât îl lași mai mult, cu atât problema se va agrava si implicit costurile de reparatie vor fi mai mari.

Publicitate

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on martie 26, 2023, in Auto-Moto and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: