M461 (1964-1969) – Zimbrul Carpatilor

m1rsiLansat in 1959, M 59 reprezenta un pas inainte ca proiect si calitatea asamblarii, insa studiile si testele efectuate de uzina musceleana nu s-au oprit aici. Continuau sa existe probleme de fiabilitate, in special la sistemele de directie si franare. Un nou prototip este testat incepand cu iarna anului 1961 exclusiv pe timp de noapte, fapt ce i-a adus denumirea codificata de „plimbaretul nocturn”. In paralel sunt studiate si testate modele 4X4 produse de firme renumite, o atentie speciala fiind acordata Land Rover-ului. Rezultatele excelente obtinute la teste fac ca in 1964 sa fie realizat un al doilea prototip care in scurt timp este lansat in productia de serie. Noul model, botezat M461, beneficia de o platforma tehnica complet reproiectata. In denumirea sa « M » este abrevirea cuvantului Muscel, « 4 » – al patrulea prototip realizat si « 61 » anul inceperii proiectarii modelului, 1961. M461 va ingloba in primii doi ani de productie 81 de imbunatatiri constructive fata de modelul M59. Noul motor M-207 (70 CP) reprezenta cheia succesului, asigura performante superioare, un consum mult redus de carburand si a fost factorul decisiv in inceperea exportului incepand cu anul 1965. Din ce in ce mai multe exemplare M461 reuseau sa parcurga peste 100.000 km fara reparatie capitala. Prima tara in care au poposit automobilele romanesti de teren a fost China, urmata de alte 32 de state din 4 continente. Exportul a crescut de la 502 unitati in 1965 la aproximativ 10.000 in 1973. Capacitatile de productie au devenit insuficiente asa incat s-a trecut la extinderea uzinei. Productia totala M461 (1964-1969) a fost de 80.233, cifra care include si ultima serie ARO M461 C (1969-1975), dintre care 46.548 au fost exportate (58%). Columbia a importat peste 2000 de exemplare. La Cairo s-au asamblat 2000 de automobile M461 sosite sub forma de CKD din Romania, acestea intrand in dotarea armatei egiptene sub numele de RAMSES, acestea fiind folosite si astazi si constituind o legenda locala in privinta rezistentei si performantelor. Fortele armate din Grecia si Cehoslovacia achizitioneaza la randul lor automobile M461. Unul din clientii traditionali ai uzinei ARO a fost Ministerul Apararii Nationale. Modelele militare au o finisare si dotari specifice, in functie de sectoarele pe care le deserveau (transmisiuni, arma chimica, comandament) : culoare kaki, cocarda tricolora pe portiere, sisteme de camuflare la faruri si stopuri, perdele in spatele scaunelor din fata si la geamurile prelatei, instalatii de radiocomunicatii, cazma, tarnacop, antene, doua canistre de 20 l de combustibil. Exista si o serie de modificari constructive cum sunt rezervorul de combustibil cu o capacitate sporita (de la 70 la 90 de litri), sistemul de deparazitare a intregii instalatii electrice, dinam suplimentar, delco montat intr-o carcasa speciala din aluminiu cu rol de ecranare si protectie impotriva apei, etc.

8milProbarea performantelor date in brosura de prezentare, urcarea rampelor de 32 de grade si traversarea vadurilor de 50 cm, este o chestiune ce tine doar de priceperea conducatorului, M461 avand o excelenta capabilitate de depasire a oricaror obstacole, chiar superioara prescriptiilor fabricantului. Modelele destinate exportului au beneficiat si de o motorizare diesel, fiind disponibile doua propulsoare: Indenor (2112 cmc / 62 CP) si Perkins (2523 cmc / 71 CP). Muncitorii musceleni l-au botezat „floare de stanca” iar presa straina „Zimbrul Carpatilor”. In tara M461 a fost comercializat aproape exclusiv catre institutiile de stat avand pretul de 80.000 lei, iar la export preturile au fost de 3600 USD sau 10.500 DM, pretul crescand pentru modelele echipate cu motoare diesel importate. Un amanunt foarte interesant este acela ca in Notita Tehnica automobilul M461 (editia a II-a publicata in 1965) are precizata drept marca U.M.M., abreviere a numelui uzinei producatoare, Uzina Mecanica Muscel. Fata de modelul anterior apar urmatoarele modificari : masca fata are trei gauri centrale, cea din dreapta fiind destinata accesului manivelei, parbrizul este dintr-o singura bucata rama fiind reproiectata, cutia bateriei este pe partea dreapta, dispar suportii de rabatare a parbrizului, portierele primesc rame in partea superioara pe care sunt montate geamuri culisante, motorasele de stergatoare sunt amplasate in partea de jos a ramei, trapezul de directie este plasat in fata puntii fata, gura de umplere a rezervorului trece de pe partea stanga pe dreapta insa ramane in exteriorul caroseriei. M461 beneficia pe langa imbunatatirile estetice si de finisaj de o mecanica reproiectata (motor, cutie de viteze, punti fata/spate, directie, suspensie). In paralel cu productia de automobile 4×4 uzina realiza seturi mecanice pentru autoutilitarele TV produse de uzina Autobuzul din capitala. Modificarile aparute in normele europene au facut necesara efectuare unor noi modificari si asa s-a nascut ARO M461 C, lansat in anul 1969.

Date tehnice M461

-Perioada de fabricatie : 1964-1969
-Unitati produse : 80.233 (impreuna cu ARO M461 C) motor
-Motor : patru cilindri in linie, patru timpi, benzina, supape in chiulasa
-Capacitate cilindrica : 2512 cmc
-Ordinea de aprindere : 1-2-4-3
-Diametrul x Cursa (mm) : 97×85
-Putere : 70 CP la 3800 rpm
-Raport de compresie : 6,72 :1
-Dimensiuni (lungime/latime/inaltime) : 3854/1710/2050 mm
-Cutie de viteze : manuala, cu patru trepte din care sincronizate III si IV
-Masa totala : 1550 kg
-Sarcina utila : 650 kg
-Consum mediu : 14,5 l / 100 km
-Panta maxima admisibila : 32 grade
-Anvelope : 6,50X16
-Numar de locuri : 8
-Viteza maxima : 100 km/h

Sursa: Aro M461 Romania

Anunțuri

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: