Scurgeri in sistemul de aer conditionat

Una dintre cele mai comune defectiuni ale sistemului de aer conditionat este scurgerea agentului frigorific din instalatia de climatizare. Exista mai multe metode de detectare a scurgerilor, dar nu fiecare metoda este conforma cu prevederile aplicabile introduse de directivele UE 2006/40/CE si 207/2008/CE. In continuare voi prezenta 3 metode de detectare pe care doar un service specializat le poate duce la bun sfarsit dar doua dintre acestea nu sunt eficiente 100%. La final voi prezenta pe scurt una sau doua metode clasice pe care le puteti si voi urma acasa, dupa care va puteti continua drumul tot catre un service.

Detectarea prin metoda vidului
Aceasta metoda este una dintre cele mai cumune si des intalnite. Practic se testeaza etansietatea cu statiile de AC cu vin. Subpresiunea creata de pompa de vid, ramane in sistem, apoi prin senzorul de presiune montat in dispozitiv se realizeaza masurarea diferentelor. De obicei, cresterea cu aproximativ 100 mbari provoaca pornirea mesajului privind scurgerea. Mesajul este afisat pe aparatul de AC pe care u forma specializata ar trebui sa il detina. La masinile mai moderne, aceasta diferenta de presiune este detectata de calculatorul masinii si se afiseaza un mesaj standard in afisajul masinii. Aceasta metoda erste una simpla dar are multe dezavantaje deoarece sistemul de aer conditionat functioneaza intr-un vid mult mai mare decat cel creat de o stati de AC. Exista riscul ca furtunurile elastice sub presiune vor deveni etanse iar apoi sub actionarea presiunii ridicare vor pierde etansietatea. Masurarea este de altfel afectata de umiditatea existenta in sistem sau structura specifica a acestuia. Aceasta metoda este una clasica, usor de realizat, eficienta in proportii de 70%, insa cu toate acestea, este cea mai des intalnita.

Detectarea prin presiune
Foarte multe service-uri introduc aer sub presiune in instalatia de climatizare pentru a verifica posibile pierderi cand sistemul este sub presiune. Aceasta „metoda de diagnoza” prezinta urmatoarele probleme majore. Aerul furnizat de compresor are un grad mare de umiditate. Din acest motiv compresoarele avansate au filtru uscator incorporat. Umiditatea introdusa in sistemul de climatizare afecteaza grav filtrul uscator in instalatie, filtru care are rolul este chiar dezumidificarea freonului. In urma introducerii aerului sub presiune cu umiditate, filtrul devine satura cu apa si blocheaza trecerea freonului. De asemenea, afecteaza in timp compresorul si functionarea intregului sistem de climatizare. Locul pierderii nu poate fi identificat cu un detector special daca introducem aer in instalatie. Pentru a se rezolva aceasta problema se utilizeaza in loc de aer, introducerea hidrogenului. Hidrogenul are cea mai mica molecula si poate fi detectat rapid si precis cu detectorul de hidrogen.

Detectarea cu kitul cu hidrogen pentru teste sub presiune.
Cea mai recenta si mai buna metoda de detectare a scurgerilor in sistemul de aer conditionat este utilizarea amestecului gazos care contine 95% azot si 5% hidrogen. Amestecul de gaze este netoxic, neinflamabil, necoroziv si nu este daunator pentru mediu. Hidrogenul are cele mai mici molecule naturale care se evapora chiar si din cele mai mici locuri de scurgere. Cu ajutorului unui detector de hidrogen se pot detecta cele mai mici scurgeri. Prin urmare, aceasta detectare este fiabila, cu atat mai mult cu cat detectorul prezinta „sensibilitate incrucisata” scazuta, adica sensibilitatea care stabileste impactul altor gaze asupra rezultatului. Acest kit se regaseste in foarte mutine service-uri de specialitate iar cei care il detin au un pret usor mai ridicat la o detectare si incarcare instalatie, insa sunteti siguri ca veti afla daca aveti sau nu probleme cu instalatia de AC si de asemenea nu iti pui in pericol integritatea instalatiei. N-ai vrea sa stii cat costa un compresor de aer conditionat la o masina conventionala, regasita mai mereu pe strazile patriei.

Spre final iti voi explica in doua 3 randuri cum sa faci o verificare rapida la instalatiei. In principiu, o instalatie functionala de AC n-ar trebui sa piarda presiune peste iarna. Inainte de a te gandi sa mergi la o verificare si incarcare de freon, cauta ventilul de incarcare de pe instalatie, inlatura capacul de protectie de plastic sau cauciuc si cu o surubelnita sau o bocata subtire de metal dar lunga, apasa pe ventilul instalatiei. Trebuie sa procedezi la fel cum procedezi cu un ventil de la anvelopa, doar ca nu trebuie sa ai mana sau mai rau, fata in apropierea ventilului si nici deasupra lui. Incearca din lateral sa apesi acel ventil. Daca freonul va iesi afara cu presiune inseamna ca ai o instalatie functionala si nu mai necesita investitii.

ATENTIE. Freonul nu trebuie sa intre in contact cu pielea, fata sau ochii deoarece este un produs foarte toxic iar temperatura acestuia, fiind un agent frigorific, este foarte scazuta. Daca este ingerat poate provoca decesul.

Reclame

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on iunie 18, 2019, in Auto-Moto and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: