Ce este si ce face filtrul de particule.

In acest articol voi explica ce este filtrul de particule si la ce foloseste acesta sau cum ii mai spun unii DPF de la Diesel Particulate Filter, iar de la o vreme se gasesc pe piata si masini cu GPF adica un filtru de particule pentru motoarele alimentate cu benzina, pentru ca si acestea genereaza particule fine si trebuie tratate in aceeasi maniera.

Ce sunt de fapt particulele? Acestea sunt aerosoli suspendati in atmosfera, naturali sau creati de om. Cei din urma sunt cei pe care ii discut acum. Dimensiunea lor este intre 1 si 12 microni adica cam cat grosimea unui fi de par uman (cele mai mari). Daca sunt atat de mici, cum pot fi acestea filtrare? Asta e o problema la care nu se gandise producatorii de masini pana acum vreo 15 ani. Aceste particule sunt in prima grupa de cristale cancerigene iar Organizatia Mondiala a Sanatatii le-a inclus pe lista celor mai periculosi poluanti din aer. Particulele pot patrunde in caile respiratorii si apoi in sange, provocand diferse afctiuni.

Revenind la masini si la subiectul articolului, exista mai multe tipuri de filtru de particule iar asta se intampla doar pentru motoarele diesel. Dupa cum le spune si numele, aceste filtre capteaza particulele din galeria de evacuare iar in functie de tipul acestora, unele le ard prin cresterea controlata a temperaturii gazelor evacuate de motor, pe cand altele se folosesc de un catalizator pentru a obtine aceeasi reactie. Cand aceasta ardere nu poate avea loc, filtrul incepe sa se umple cu particule, moment in care ceasurile de bord vor arata un martor specific. Acest martor indica ca filtrul de particule a demarat procesul de regenerare. Aceasta regenerare este o curatare pe care nu trebuie sa o intrerupi si care dureaza aproximativ 20 de minute. Trebuie sa stii ca nu e bine sa treci prin regenerare cand esti in oras deoarece trebuie sa circuli constant cu o viteza de 40 – 50 km pe ora sau sa tii motorul turat la peste 2500 rpm, in functie de tipul motorului. Daca vrei sa afli valorile corecte ale modelului tau de motor, citeste manualul masinii, pe care il regasesti in cartile pe care le primesti odata cu masina. In orice caz, nu opri motorul in timp ce filtrul de particule isi face regenerarea. Daca totusi treci prin mai multe tentative esuate de regenerare, atunci filtrul va avea nevoie de o curatare speciala. Aceasta curatare speciala se face la o reprezentanta daca masina este in garantie sau la un centru specializat. In cazuri mai severe, filtrul s-ar putea defecta daca aduna prea multe particule. Il mai poti curata apoi doar prin procedee specifice care necesita demontare, conectare la aparate speciale. Din pacate, nici aceste proceduri nu sunt 100% cu sanse de succes, insa ai sanse foarte mari sa reusesti.

In caz de defectiune a piesei nu anula filtrul de particule asa cum se mai practica pe la noi. Daca faci asta nu vei mai respecta norma de mediu cu care a fost omologata masina ta si vei ajunge sa poluezi mai mult. Sigur, pe langa asta o sa pici si ITP-ul si va trebui sa iti rezolvi problema. Stiu ca de multe ori te gandesti ca ITP-ul nu este o problema asa de mare insa in ultimul an autoritatea de control tehnic in trafic, o divizie de la RAR, a inceput o campanie ampla in toata tara si urmaresc in trafic masini care nu respecta normele de poluare. N-ai vrea sa primesti o amenda considerabila si sa trebuiasca sa-ti cumperi si filtru.

Eu iti doresc asfalt uscat, atentie la necesitatile masinii tale si fara incidente.

Reclame

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on februarie 6, 2019, in Auto-Moto and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: