Bujiile incandescente la VW Passat, cod motor AVB, AVF si AWX. Testare, demontare si montare.

Mi-am propus ca in cadrul acestui articol sa fac o scurta descriere a sistemului de preincalzire la o grupa de motoare care echipeaza VW Passat cu motoarele AVB, AVF si AWX. Vorbesc despre aceste motoare deoarece am avut de-a face cu ele si sunt sigur ca nu vorbesc prostii. Oricum, nici restul motorizarilor nu sunt diferite, unele aspecte sunt identice dar voi vorbi mai pe larg in alte articole. Acum ma refer strict la AVB cu injectie electronica directa, injectoare mdulare, 74kw (100 cp), AVF si AWX cu injectie electronica directa, injectoare modulare, 96 kw (130cp). Important ca bujia care urmeaza sa fi inlocuita,daca este necesar, sa fie de 8A si forta de strangere de 15 Nm (cu cheie dinamometrica).

Pentru a ajuta pornirea la rece, motoarele diesel sunt prevazute cu un sistem de preincalzire, care este format din 4 bujii incandescente,un modul de comanda pentru aceste bujii incorporat in calculatorul motorului, un martor luminos la bord si cablajul electric aferent. Bujiile incandescente sunt rezistente electrice miniaturale, capsulate intr-o carcasa metalica cu o sonda la un capat si o mufa electrica la celalalt capat. Fiecare camera de ardere are o bujie insurubata in ea, cu varful sondei pozitionat pe aceeasi linie cu puful de motorina de la injectoare. Atunci cand bjuia incandescenta este alimentata, ea se incalzeste rapid, ceea ce provoaca incalzirea motorinei care trece peste sonda bujiei la temperatra optima, gata de combustie. Lungimea perioadei de preincalzire este controlata de calculator care urmareste temperatura motorului prin intermediul termosondei lichidului de racire si modifica timpul de preincalzire pentru a satisface conditiile.

Un martor luminos montat pe consola bordului anunta soferul ca se produce preincalzirea. Martorul se stinge atunci cand preincalzirea este suficienta pentru a permite pornirea motorului, insa se va continua alimentarea electrica a bujiilor incandescente pentru inca putin timp, pana cand motorul porneste. Daca nu se produce nici o tentativa de pornire a motorului, alimentarea electrica a bujiilor incandescente este decuplata pentru a impidica descarcarea bateriei sau arderea bujiilor. Dupa ce motorul a pornit, exista o perioada de post incalzire care are loc indiferent daca este precedata sau nu de preincalzire. Aceasta perioada dureaza un minim de 4 minute dupa ce motorul a pornit. Incalzirea este oprita dupa aceasta perioada sau daca turatia motorului creste peste 2500rpm. Post-incalzirea scade zgomotele de ardere si amelioreaza calitatea ralantiului si in plus reduce emisiile de hidrocarburi. Martorul luminos se aprinde initial cand este contactul pus cu motorul rece si indica alimentarea bujiilor incandescente. Daca motorul nu se aprinde in aceste conditii, exista o defectiune la sistemul de preincalzire care trebuie investigata si rezolvata. Atunci cand motorul este cald, martorul poate sa nu se aprinda si sa porniti motorul direct iar post incalzirea se va produce automat.

Testarea bujiilor incandescente
Daca sistemul functioneaza prost, testarea se face numai prininlocuire cu piese noi, insa se pot face si unele verificari preliminare. Inainte de a testa sistemul, vedeti daca tensiunea bateriei este de cel putin 11.5 volti, cu ajutorul unui aparat de masura. Daca este necesar in vederea accesului, scoateti capacul de la motor. Detaliile de demontare difera in functie de model, insa piulitele de pridere a capacului sunt camuflate sub capacele de plastic care se trag dn capacul mare. Desurubati piulitele si scoateti capacul de pe motor, desprinzand toate firele si furtunurile de pe el. Decuplati mufa electrica de pe termosonda lichidului de racire din spate. Decuplarea in acest mod a sondei simuleaza un motor rece, cerinta obligatorie pentru activarea bujiilor incandescente. Decuplati mufa electrica de pe bujia incandescenta cea mai la indemana si cuplati un multimetru potrivit intre mufa si un punct de masa bun. Cereti unei persoane sa puna contactul. tensiunea bateriei ar trebui sa fie afisata in timp aproximativ de 20 secunde si tineti cont ca valoarea inregistrata cade la zero atunci cand preincalzirea s-a incheiat. Daca pe bujia incandescenta nu apare tensiune de alimentare, atunci defectiunea este posibil sa fie la releul bujiilor sau in putine cazuri in firele instalatiei. Mai vedeti si daca siguranta sau legatura fuzibila a bujiei aflata de obicei deasupra bateriei nu s-a ars. Daca da, aceasta indica i defectiune serioasa la fire si nu la releu.
Pentru a depista bujia incandescenta defecta, decuplati mai intai cablul de masa al bateriei. Decuplati mufa electrica de pe borna bujiei incandescente, masurati rezistenta electrica dintre borna bujiei si masa motorului. Daca aveti la dispozitie un ampermetru potrivit, cuplati-l intre bujia incandescenta si mufa ei si masurati consumul de curent in stare stabila dar ignorati valoarea initiala a debitului electric, care e cam cu 50% mai mare. Ca si orientare, un consum excesiv de curent sau lipsa debitului electric indica o bijie defecta. Ca o ultima verificare, scoateti bujiile incandescente si inspectati tijele lor cautand semne de deteriorare. O tija arsa rau sau calaminata poate fi indicatia unui injector defect.

Demontarea si montarea bujiilor incandescente
Pentru demontare si montare nu ai nevoie de scule speciale si nu necesita cunostinte temeinice. Decupleaza cablul de masa al bateriei, trage de capacelele care acopera piulitele capacului de la motor si scoate capacul. Pentru a ajunge la bujia incandescenta a cilindrului 4, scoate surubul din mijloc cu cap imbus de 13mm si da capul filtrului de motorina la o parte, cu tot cu furtune (nu decupla furtunurile de pe capul filtrului). Desfa surubul de strangere si trage filtrul de motorina in sus si afara din bratara. Slabeste si scoate cele 5 suruburi/piulite care prind bratara filtrului la motor. Trage conducta de racire de pe bujia incandescenta nr. 4, si scoate cu atentie mufele de pe capetele bujiilor incandescente. Cu ajutorul unei chei tubulare adanci de 10mm, desurubreaza si scaote bujiile incandescente din capacul de chiulasa.
Montarea este inversa demontarii, dar trebuie sa tii cont de anumite aspecte. Strange bujiile incandescente la cuplul specificat in cartea masinii, adica 15Nm (cu cheia dinamometrica). Cand montezi bujia incandescenta a cilindrului 4, slabeste piulita de prindere a conductei de racire metalice din fata motorului, pentru a usura montarea bratarii filtrului de motorina pe motor. Umple filtrul de motorina inainte de a monta capacul.

Daca ai depistat ca ai probleme cu o bujie, daca este arsa sau slabita, este recomandat sa inlocuiesti toate bujiile. Daca una este slabita sau defecta, nu iti garanteaza nimeni ca celelalte nu sunt la fel sau nu sunt in curs de a se defecta. Ideea e ca bujiile incandescente sunt consumabile si necesita inlocuire. Cand dau semne de batranete, schimba toate bujiile. Nu te zgarci la calitatea lor si cauta ceva bun, produs de Beru, Denso, NGK, Delphi sau Bosch. Nu cauta acareturi si piese ieftine ca o sa ajungi sa le schimbi cu mult inainte de termen.

Reclame

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on ianuarie 13, 2019, in Auto-Moto and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: