Locotenentul devenit tractorist si comandantul de escadrila devenit porcar.

Locotenentul Dan Stoian la manşa unui bombardier JU 88 în anul 1942

Noul regim a găsit repede mijloacele umilinţei pentru cei aleşi. Deveniţi „aleşi” datorită inteligenţei şi muncii susţinute. Ofiţerii români de aviaţie au avut după 1947 soarta majorităţii militarilor români care au participat la răzbiul antisovietic, deşi între 23 august 1944 şi mai 1945 au luptat alături de noii aliaţi, care s-au dovedit, mai apoi, călăii destinului lor.

Locotenentul Dan Stoian a fost unul dintre cei mai buni piloţi de bombardier greu, care la 1 septembrie 1947 a fost scos din cadrele active ale armatei, fiind nevoit să lucreze, între 1948 şi 1949, ca tractorist şef de brigadă la SMT Alba Iulia. În aceeaşi vreme, fostul comandant al Escadrilei 61 din grupul 6 Vânătoare, Mircea Dumitrescu, a devenit nici mai mult, nici mai puţin decât muncitor necalificat la o fermă de porci, unde lucra cu permanenta teamă de a nu fi arestat, ca mulţi dintre camarazii săi din aviaţie.

Un alt camarad al său, Horia Agarici, celebrul „vânător de bolşevici” (1941), „care doborâse de unul singur trei bombardiere sovietice în câteva minute, salvând oraşul Constanţa de un bombardament, ajunge după 1947 mecanic de aragaze, urmărit până la moarte de Securitate” (Daniel Focşa, 2012).

România interbelică a avut şi o şcoală de hidroaviaţie, dezvoltată îndeosebi după 1930. Înfiinţată în anul 1920 sub numele de Grupul de Aviaţie Maritimă cu baza în portul Constanţa şi apoi pe lacul Siutghiol, aceasta devine în 1930 Flotila de Hidroaviaţie. În timpul războiului, pe Marea Neagră nu a fost o situaţie uşoară. „Hidroaviaţiei îi reveneau misiuni de recunoaştere de-a lungul coastei sau în larg (mergând de la Constanţa şi până în apropierea coastelor Turciei), de însoţire a unor convoaie de nave şi de cercetare antisubmarin.

A romanesc

Tot cu hidravioane se făcea şi aprovizionarea gărzii militare de pe Insula Şerpilor. Au fost şi lupte, hidroavioanele româneşti distrugând sau avariind nave sovietice de diferite tipuri, precum şi submarine. După 23 augst 1944, Flotila de Hidoaviaţie încape pe mâna ruşilor, care îi ocupă sediul pe 8 septembrie, îi trimite aproape întreaga arhivă în URSS şi ia cu japca toate bunurile acesteia (de la hărţi militare până la cămăşi şi izmene). Hidroavioanele sunt expediate pe lacul Snagov” (Daniel Focşa, 2012). Unul dintre ofiţerii de hidroaviaţie a fost căpitanul Traian Popteanu, care, după arestarea sa din anul 1950, fiind acuzat de „crimă de uneltire contra ordinii sociale”, a lucrat după eliberare ca pietrar la Canal.

Acesta este unul dintre sutele de cazuri când un ofițer român este trimis la munca de jos, la o muncă umilitoare iar în locul lui este pus un ”prostolan”, așa cum îi numeau oamenii deștepti din acele vremuri!

Sursa: Cotidianul

Anunțuri

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on Mai 6, 2014, in Istorie Militara and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: