Istoria Transportului Auto in Romania

Automobilele şi autobuzele cu aburi au avut o importanţă deosebită în Europa secolului 19, dar foarte puţine au fost utilizate în România. În schimb, din vara anului 1911 au început să circule pe rutele Bucureşti-Predeal şi Bucureşti-Călimăneşti omnibuze cu motoare cu ardere in­ternă care erau operate de investitori privaţi.

CaptureAutobuzele Fiat utilizate aveau o capacitate de 12 persoane incluzând bagajul aferent (care era fixat pe un suport dispus pe plafon. Aceste auto­buze, care atingeau viteza de 40 km/h, erau utili­zate doar pentru transport interurban, continu­ând traseul căii ferate sau acoperind rute scurte. Autobuzele nu erau folosite pentru transportul public în Bucureşti sau în alte oraşe înainte de Primul Război Mondial, în acest scop folosindu-se tramvaie trase de cai sau electrice. Ca o con­secinţă a dezvoltării reţelei de drumuri, numărul autobuzelor a crescut atingând 3170 în anul 1930. Toate aceste autobuze erau importate de la diverşi producători (în special din Germania, Franţa şi Anglia) şi, în multe cazuri, erau com­pletate şi finisate în fabrici româneşti.

Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, pri­ma fabrică de automobile de pe actualul teritoriu al României, a fost înfiinţată în 1909 la Arad, ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre. Firma a produs, începând cu 1910, diferite modele de autoturisme printre care şi un autoturism autoh­ton denumit „Márta”. Până la faliment a fabricat 150 de autoturisme de tip Márta. După faliment, compania a fost preluată de Austro-Daimler care i-a reorganizat producţia şi a introdus modele noi sub licenţă Austro-Daimler. Modelul de bază avea un motor cu 4 cilindri şi o capacitate cilin­drică de 2,5 l care producea 18-22 CP. Acesta a fost folosit în special ca taxi în Europa Centrală. Totodată, au fost construite şi autobuze şi auto­camioane. Între 1909 şi 1914, au fost construite circa 300 de autocamioane şi autobuze şi circa 650 autoturisme.

Primul autobuz românesc a fost produs în 1965 de către o echipa de experţi a Atelierelor Centrale ale Întreprinderii de Transport Bucureşti (ITB).

SR101crisanmariusCu excepţia unor autoturisme experimentale, după Al Doilea Război Mondial, nu a existat o producţie de autoturisme până la construirea fabricii Dacia în 1968. Aici s-a decis producerea sub licenţă a modelului Renault 8 care a fost de­numit Dacia 1100. Din 1968 şi până în 1972 au fost produse 44000 de autoturisme având doar câteva modificări cosmetice. România are o tradiţie îndelungată în producţia de autovehicule comerciale. ROMANa fost o fabrică de autocamioane localizată în Braşov. Fabrica a fost construită după Al Doilea Război Mondial având la bază fosta fabrică de automo­bile ROMLOC înfiinţată în 1921 şi care a fost redenumită Steagul Roşu (SR) în 1948. Până în anul 2000 aceasta a produs aproximativ 750000 autocamioane. Dintre modelele istorice amin­tim SR 101 (1954), Carpaţi (sarcina utilă 3 t, între 1959 şi 1961), Bucegi (sarcina utilă 5 t, 1964). SR 101 era o copie a autocamionului sovietic ZIS 150 care, la rândul lui, era o copie a auto­camionului american International KR-11. Autocamionul avea o sarcină utilă de 4 t, un mo­tor cu aprindere prin scânteie cu 6 cilindrii în li­nie, capacitatea cilindrică de 5560 cmc, o putere maximă de 95 CP, cutie de viteze cu 5 trepte si o viteza maxima de 65 km/h. Deoarece SR 101 nu mai corespundea standar­delor internaţionale, în 1958 s-a decis începerea producţiei unui nou tip de autocamion. Acesta folosea un motor cu aprindere prin scânteie Ford V8 de 140 CP. Primul autocamion V8 SR 131 cu o sarcină utilă de 3 t numit „Carpaţi” a fost produs în 1960. Din 1962 a început produc­ţia modelului SR 132 care avea o sarcină utilă de 2,5 t şi o transmisie 4×4.

sr-101-08În 1964 a început producţia seriei „Bucegi” cu SR 113, un autocamion cu sarcina utilă de 5 t, urmat de SR 114, un autocamion cu sarcina utilă de 4 t şi transmisie 4×4. Aceste autocamioane in­cludeau toate tehnologiile curente din occident. În 1967, deoarece modelele Carpaţi şi Bucegi erau „îmbătrânite”, au fost lansate noi tipuri de autocamioane având următoarea specificaţie generală în concordanţă cu standardele interna­ţionale: sarcina utilă de 12-18 t, motor Diesel, cabină avansată. După analiza mai multor oferte ale unor firme din Europa de Vest, s-a decis semnarea unui con­tract cu producătorul vest-german MAN. Acest contract a condus la fabricarea sub licenţă a două tipuri de autocamioane, numite ROMAN: un autocamion de capacitate medie având 135 CP şi unul de capacitate mare având 215 CP. Totodată, au fost produse opt tipuri de autobuze (urbane, suburbane, interurbane şi turistice).

Un alt producător de autofurgonete, autobuze şi troleibuze a fost Rocar sau Autobuzul care a fost înfiinţat în 1951 în Bucureşti. În anii ’80 şi începutul anilor ’90, aceste autobuze şi trolei­buze au constituit coloana vertebrală a reţelelor de transport public urban din România deoa­rece companiile de transport public nu aveau permisiunea de a importa vehicule. Începând cu 1968, Rocar a exportat autobuze şi troleibu­ze în Europa de Est, Africa, America de Sud şi Orientul Mijlociu.

După anul 2000 cele mai multe autobuze Rocar au fost retrase din serviciu şi înlocuite cu auto­buze moderne. Cu toate acestea, unele au supra­vieţuit în companiile de transport mici sau în serviciu rural şi în oraşele mici. Datorită preţu­lui de achiziţie mai ridicat şi uzurii mai reduse, troleibuzele sunt încă comune în oraşe cum ar fi Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca şi Kiev.

Sursa: Ingineria Automobilului

BV-SteagulRosu1965-antet

Anunțuri

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice, imi ocup timpul studiind energiile regenerabile si apreciez implicarea activa.

Posted on Octombrie 18, 2013, in Auto-Moto and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: