Istoria Automobilului in Romania

CaptureqDe cateva zile am dat peste o revista intitulata Ingineria Automobilului si care se gaseste atat in format electronic cat si in format fizic in magazine. Pasionatii de auto se pot documenta din aceste reviste care inglobeaza articole de toate genurile din domeniul tehnic, Chiar si eu mi-am gasit refugiul in aceste reviste care descriu cu lux de amanunte diferite proiecte implementate atat in tara noastra cat si in strainatate. In continuarea acestui articol voi veni cu o istorie a automobilului in Romania, o istorie pe care nu o stiam si nici nu ma gandeam sa o cercetez mai mult! Asa ca…

România a fost una dintre primele zece ţări din lume în care au circulat automo­bile, acest lucru producându-se înainte ca ţara să devină şi producătoare de automobile. Dumitru Văsescu (1860-1909) a fost un in­giner român pasionat de mecanică. În 1880, la vârsta de 20 de ani, a construit un automobil cu aburi cu care a circulat pe străzile din Paris, unde era student. Mai târziu a adus acest automobil în Bucureşti.

În 1895 au început să circule două automo­bile cu aburi produse de Gardner Serpollet, renumită companie franceză producătoare de automobile cu aburi. Unul dintre acestea poa­te fi văzut la Muzeul Tehnic Prof. Ing. Dimitrie Leonida din Bucureşti. O altă „trăsură motorizată” care a circulat în România a fost produsă de compania Peugeot şi avea un motor de 4 CP. Aceasta a fost impor­tată în 1889 de către Barbu Bellu din Bucureşti şi vândută şapte ani mai târziu. Câţiva ani mai târziu, în 1895, trei locuitori ai oraşului Craiova au adus în ţară trei „trăsuri motorizate” cu motoare de 12 CP de tip Benz. Un an mai târziu, alte trei „trăsuri motorizate” au fost aduse în diverse oraşe: un Peugeot în Bucureşti, un Rochet-Schneider în Tecuci şi un triciclu Bollee în Fălticeni.

CaptureÎn 1906 a fost importat de la Paris, de către Dimitrie Leonida, primul automobil electric (un coupe cu patru locuri pentru pasageri şi două locuri în faţă pentru şofer şi „asistent”). Dimitrie Leonida (1883-1965) a fost o per­sonalitate importantă a învăţământului tehnic românesc, fiind fondatorul primei şcoli de electricieni şi mecanici din România. În 1900 nu exista un birou de înmatriculare naţional. Înregistrarea formală a automobile­lor era făcută de către primării. Astfel, numărul 1-B a fost atribuit unui automobil cumpărat de către Gheorghe Basil Assan, fiul celui care a construit prima moară cu aburi din România. Automobilul avea un motor Panhard de 15 CP fiind fabricat de FN Herstal în Liege, Belgia. Până în 1906 au fost importate în România peste 150 de automobile. Printre cele mai răspândite mărci se numără: De Dion-Bouton, Mercedes şi Panhard. Acest număr a crescut la 233 în 1907, 447 în 1909 şi 850 în 1912.

Primul examen formal pentru acordarea per­misului de conducere a avut loc în 1908, iar cursurile primei şcoli de conducere au început în 1910. În 1914 parcul auto al României de­păşea 1000 de automobile. Mai mult de două treimi dintre acestea au fost distruse în Primul Război Mondial. După terminarea războiului, parcul auto a crescut prin importuri de la pro­ducători străini ca: Ford, Chevrolet, Renault şi General Motors. În 1936 erau 25876 automobile dintre care pes­te 73% erau produse de companii americane. La acest procent ridicat a contribuit şi fabrica Ford din România, un joint venture din Bucureşti. Aceasta a început asamblarea modelului Ford 1935 care era echipat cu un motor V8 de 60 CP şi avea un număr de şase locuri. Producţia a con­tinuat şi cu alte modele de Ford.

CaptureaRelaţiile dintre Ford şi România au început în 1928 cu o întâlnire în Washington între secreta­rul de stat Andre Popovici şi Henry Ford. Ford a deschis o reprezentanţă în România în 1931. La începutul anilor ’30, Ford Anglia, reprezentanţa responsabilă cu vânzările în România, a sugerat producţia în Bucureşti Floreasca. În 1936, nou formata Ford Română SAR a început construi­rea primei linii de asamblare din Europa de Est. Aceasta avea o capacitate anuală de 2500 de au­tomobile cu şase locuri Ford V8-60 şi de vehicu­le comerciale. Planurile de dezvoltare ambiţioa­se includeau şi fabricarea Lincoln Zephyr.

Tot în acest timp România a avut mulţi oameni de ştiinţă cu contribuţii importante la dezvolta­rea tehnologiei automobilelor. Merită menţio­nat George Constantinescu (1881-1965) care, printre alte invenţii, a dezvoltat un convertor de cuplu mecanic.

Aurel Persu (1890-1977) a construit în 1924 primul automobil cu formă aerodinamică cu roţile introduse în caroserie pe care l-a brevetat în Germania şi în alte ţări europene. Inginerul Aurel Persu, viitorul profesor de mecanică teh­nică al Şcolii Politehnice din Bucureşti, a pre­zentat o documentată comunicare ştiinţifică la Academia Română, intitulată „Automobilul ae­rodinamic corect”, în care a prezentat aspectele ştiinţifice ale invenţiei sale.

Sursa: Ingineria Automobilului

Anunțuri

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice, imi ocup timpul studiind energiile regenerabile si apreciez implicarea activa.

Posted on Octombrie 12, 2013, in Auto-Moto and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 3 comentarii.

  1. E bun articolul,dar faci o confuzie.NU Dimitrie Leonida a adus in.Tara automobilul electric,ci LEON LEONIDA,Patronul Garajelor Leonida,Campion de ralliuri,etc.
    Raluca

    Apreciază

  2. Păcat că nu se face nici o mențiune despre prima fabrică de automobile de pe actualul teritoriu al României, MARTA, din Arad

    Apreciază

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: