De la hartie la elice de avion si motociclete

„Floarea de colţ” a munţilor, autoturismul de teren ARO, o maşină îngropată de vie. Automobil Românesc Original- ARO- aceasta a fost denumirea dată primei maşini de teren produse în România, la Câmpulung. Supranumită „Florea de colţ” a munţilor, puternica maşină românească a cunoscut gloria în anii 1970 şi 1980, când era exportată peste tot în lume

Istoria ARO începe în anul 1885, când pe locul viitorului producător de maşini a fost înfiinţată o fabrică de hârtie a companiei Letea, care ulterior a produs şi celuloză. Între anii 1943-1944 aici s-au produs elice de avion pentru Întreprinderea de Avioane de la Braşov. Fabrica s-a reprofilat în anul 1953 pe motociclete, producând doar 12 bucăţi din modelul IMS 53, urmând ca între 1954 şi 1957 să producă şi componente auto.

Prima maşină de teren românească a fost produsă în anul 1957, fiind bătută de muncitori pe butuc de lemn, şi purta numele IMS, iar ulterior a fost lansat modelul îmbunătăţit, IMS 59.  Producţia de serie debutează în anul 1964 cu modelul M461, comercializat şi la export un an mai târziu, în total 53.000 bucăţi în 55 de ţări. Un an important în istoria uzinei ARO a fost 1972 când a fost lansată gama ARO 24 care conţinea cinci modele, iar în 1980 a început fabricarea în serie a gamei ARO 10. Acesta a ajuns şi pe piaţa din Marea Britanie.

În cei peste 45 de ani de activitate, SC ARO SA a produs peste 380.000 de automobile, majoritatea fiind exportate în peste 110 ţări din întreaga lume “Un ARO cu îmbunătăţirii de 100.000 lei se vindea atunci, cu comisioanele aferente şi cu 400-450.000 lei.Nu  cumpăra oricine pe vremea lui Ceauşescu ARO. Trebuia să fii destul de tare, să ai aprobări de la Ana Mureşan, ministra Comerţului. Se stătea la coadă, se făceau repartiţii la nivel de minister”, povesteşte Marinică Fologea, vicepreşedinte administrativ.

Uzina Aro a susţinut economic toată zona Câmpulungului decenii întregi, iar odată cu dizolvarea acestui colos industrial, mulţi dintre foştii angajaţi s-au reorientat către Dacia. ARO a fost, cu siguranţă un brand al României, acum adânc îngropat sub ziduri dărăpănate şi hale care stau să cadă.

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on iunie 24, 2013, in Auto-Moto and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Un comentariu.

  1. Ai mare dreptate, tot ce vedem in ziua de azi a inceput de la un creioin si o hartie.

    Apreciază

Lasă un răspuns către Roscova Alexandra Anulează răspunsul