Licenta pe muchie de cutit

motor mig 21Anul patru a venit fara sa ma intrebe daca vreau sau nu si odata cu el se apropie si examenul de licenta. Acum ca am fost declarat de catre conducerea facultatii absolvent si integralist nu imi ramane decat sa ma dau cu capul de pereti si sama gandesc la licenta! Oare ce a fost in capul meu cand mi-am luat ca si tema de licenta „Calcul termic si constructia unui turboreactor cu postcombustie” adica mai pe intelesul vostru, un motor de Mig 21 Lancer! Sincer sa fiu mi-a placut cum suna insa nu m-am gandit nici un moment cat de greu va fi. Informatiile se gasesc destul de greu si nu am nevoie de informatii generale pe care le gaseste oricine la un simplu search pe google ci mai multe detalii despre regimul de functionare, temperaturi de lucru la turatie maxima, materiale folosite pentru cele doua trepte a motorului si alte etc-uri enervante!

De ceva timp ma invart in cerc si cu greu am reusit sa gasesc necesarul de informatii pentru a putea oferi o continuitate lucrarii mele de licenta. In general informatii generale despre avion gasesti pe tot internetul insa cand vine vorba de motor si de sistemele auxiliare ale acestuia, „mori incet”, vorba profului meu de licenta! Sooo, vreau sa imi arunc cateva informatii despre motorul de Mig 21 Lancer in acest articol caci am mai fost intrebat de catre prieteni daca nu am de gand sa pac un articol despre asta. Hai sa nu exagerez cu aruncatul cuvintelor caci un articol complet despre turboreactorul cu postcombustie care echipeaza Mig-ul romanesc va va tine la citit minim jumatate de ora si nu am chef sa plictisesc.

Instalatia de forta a Mig-ului este de tip Tumanskii montat in partea din spate a avionului pentru a avea acces usor in caz de reparatii sau mentenanta. Motorul este de tip aer-reactor, cu ansamblul compresor-turbina biritor, camera de ardere inelara cu tuburi de foc individuale, cu camera de fortaj si cu ajutaj reactiv reglabil. Primul rotor al compresorului este cuplat mecanic de treapta a doua a turbinei, alcatuind rotorul de joasa presiune, iar al doilea rotor al compresorului este fixat tot mecanic cu prima treapta a turbinei alcatuind rotorul de inalta presiune. Intre rotorul de joasa presiune si rotorul de inalta presiune exista legătura funcționala gazodinamica.

Aerul care intra în motor este comprimat in treptele primului rotor al compresorului actionat de rotorul treptei a doua a turbinei. Aerul comprimat in compresor intra in flux continuu in camera de ardere si o parte a aerului (aerul primar) intra in tuburile de foc ale camerei de ardere in zona de ardere si participa la procesul de ardere al combustibilului injectat in acest scop. Camera de ardere, ca urmare a arderii combustibilului, amestecul de gaze rezultat, avind o mare energie potentiala, este dirijat in canalele convergente formate de paletele aparatului de dirijare la prima treapta a turbinei si datorita destinderii capata in acest loc viteze mari de miscare. Mai departe fluxul de gaze este dirijat spre paletele de lucru (de la rotor)  ale primei trepte a turbinei unde are loc dilatarea in continuare a gazelor insotita de scaderea temperaturii. La treapta a doua a turbinei fluxul de gaze continua sa se dilate si sa-si reduca temperatura si aici, energia potentiala a gazelor se transforma partial in lucru mecanic necesar actionarii rotorului de joasa presiune. In ajutajul de reactie, a carei sectiune variaza automat in functie de regimul de lucru al motorului, are loc transformarea energiei potentiale a gazelor in energie cinetica, care creeaza in ultima instanta forta de tractiune a motorului.

Gata cu palavrageala si cu ingineria aerospatiala. Ultimul paragraf face parte din partea teoretica a lucrarii mele de licenta insa iti garantez ca mai sunt multe informatii folsitoare pentru cultura generala si nu numai! Las turboreactoarele la o parte si mai beau o bere cu colegii mei caci ce naiba, suntem ingineri si ne mai permitem sa ne si odihnim!

mig 21 img

ai-222-25f

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on Iunie 6, 2013, in Auto-Moto, Istorie Militara and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 comentarii.

  1. Felicitări și succes pe mai departe. Cât despre temă, ce să spun ? Ți-ai făcut-o cu mânuța din dotare. Poate totuși motorul în cauză echipează și alte avioane, nițel mai desecretizate.

    Apreciază

Comenteaza

