Locomotiva cu abur

400px-VGN_class_MB_2-8-2_430Imagineaza-ti viata ta fara masina, tren sau alte mijloace de transport la care eu nu vreau sa ma gandesc in momentul acesta. Cum ar fi daca masina n-ar exista sau trenul nici nu ar fi fost inventat? Dar, ce noroc pe tine, pe mine si pe restul din jurul nostru ca toate aceste masinarii care ne usureaza viata au fost inventate cu mult timp inaintea noastra. Acum cateva zile am scris un articol despre un inventator roman care a construit un autoturism pe abur. El a fost cel care a pus bazele masinilor pe care le veneram astazi si de care avem mare nevoie. Tot atunci va spuneam ca nu intru in detalii despre cum functioneaza un cazan cu abur, cazan care a fost folosit si de inventatorul roman. Al naibii coincidenta. Acelasi model de cazan cu abur este folosit si la locomotivele cu abur si acum este momentul potrivit pentru o lectie de „mecanica de balta”.

Principiul de functionare a unei locomotive cu abur este foarte simplu de inteles si nu necesita cunostiinte in domeniu, ci o buna imaginatie. Cel mai simplu model de locomotiva cu abur are in componenta un cazan incalzit prin arderea unui combustibil fosil (in general carbune). Vaporii de apa sub presiune sunt colectati si apoi dirijati spre piston. Presiunea exercitata pe suprafata pistonului determina miscarea bielei ce leaga pistonul de roata. Astfel miscarea liniara a pistonului se transforma in miscare circulara a rotii. Locomotivele secolului al XIX-lea foloseau abur saturat, iar primele locomotive cu abur supraincalzit au fost construite la inceputul anilor 1900. In momentul in care a fost descoperita aceasta noua tehnologie locomotivele aproape ca isi atingeau limitele maxime posibile cu abur saturat. Metoda uzuala pentru supraincalzire consta in directionarea aburului din cazan in elementii de supraincalzire (sub forma de tevi lungi). Acesti elementi erau si ei incalziti de foc si astfel temperatura aburului era ridicata cu 55 pana la 85 °C si in acest fel eficienta motorului crestea cu 10 – 15 %.

Locomotivele cu abur foloseau principiul preincalzirii apei ca o solutie care ajuta la marirea randamentului termic. In acest proces o parte din caldura care ar fi trebuit sa fie evacuata este recuperata si transferata apei ce urmeaza a fi incalzita in cazan. În acest fel se evita si socul termic care ar fi avut loc in cazan in momentul patrunderii apei reci. Acest sistem a fost introdus la locomotivele cu abur incepand cu anii 1920 iar cazanul Franco-Crosti este un bun exemplu in acest sens. Locomotivele cu abur consuma cantitati considerabile de apa si astfel aprovizionarea a fost permanent o problema de logistica. În zonele de desert a fost adoptata solutia condensarii aburului. Aceasta procedura era realizata de mecanismul de condensare prevazut cu niste radiatoare uriase unde se condensa aburul ce in mod normal urma sa fie evacuat pe cos, dupa care apa lichida era refolosita. Acest dispozitiv trebuia construit in asa fel incat uleiul de ungere sa fie eliminat din abur. Randamentul acestor masinarii era la vremea respectiva unul destul de bun si in practica randamentul unui cazan ajungea la 15%. Cea mai mare parte din energie este pierduta prin caldura evacuata si arderea incompleta. Mai mult, caldura generata prin frecare este neglijabila, cea mai multa caldura fiind disipata in procesul de ardere a combustibilului, prin peretii cutiei de foc, ai cazanului si prin cosul de fum.

Din cele invatate in timpul orelor de Turbine, Cazane cu Abur si alte obiecte interesante pe care le studiez la facultate, dar si din ce am citit pana acum despre istoria locomotivei cu abur, va ofer si voua cateva notiuni despre batranele locomotive cu abur care foloseau combustibili fosili si care au ajutat la imbunatatirea transportului.

Steam_locomotive_work

Schema de functionare: 1. balansoar; 2. manivela (are rolul de a defaza sertarul cu un sfert de ciclu fata de manivela atasata rotii motoare); 3. tija ce actioneaza sertarul; 4. tija transversala (imbunatateste sincronizarea sertarului); 5. pivot (ce conecteaza tija principala de tija transversala); 6. cilindrul sertarului; 7. cilindrul principal; 8. tija de reglare (actionata de mecanic)

Anunțuri

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on Mai 27, 2013, in Auto-Moto and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 3 comentarii.

  1. Foarte interesante, in zona mea exista o locomotiva abandonata. Nu prea o ingrijeste nimeni, e foarte frumoasa doar ca e pustie, undeva la gara.

    Apreciază

  2. Si in iasi este una. La fel, este abandonata pe o linie nefolosita de zeci de ani in gara 🙂

    Apreciază

  3. Fain articol. Si interesant. Felicitari.

    Apreciază

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: