Pr3miaza inovatia: automobil actionat prin forta aburilor

Nu cu mult timp in urma am scris un articol in cadrul campaniei „Pr3miaza inovatia”, un articol despre un inventator care a reusit sa construiasca si sa omologheze un filtru de aer supraaspirat care poate reduce consumul de carburant cu aproximativ 15%.  De asemenea spuneam ca voi reveni cu un articol din cadrul aceleiasi campanii tot din domeniul auto insa de data aceasta ma voi axa pe un autovehicol foarte clasic care a acumulat aproximativ 120 ani de istorie. Campania „Pr3miaza inovatia” aduce la un loc sute de inventatori si oameni de stiinta romani, din toate domeniile care se inscriu in concursurile de inventica de pe intreg globul, pentru a demonstra lumii valoarea “mintii” romanesti.

dumitru-vasescu-i1

Pasiunea nu ma lasa in pace si ma determina sa fiu tot mai incantat de asemenea campanii in care inventatorii din toata tara isi pot spune punctul de vedere si pot revolutiona un anumit domeniu. In acelasi timp, facultatea la care studiez si domeniu echipamentelor termice m-au fascinat de cand eram inca in liceu si de aceea subiectul acestui articol va fi inventatorul Dumitru Vasescu si automobilul sau actionat prin forta aburului. Studiind echipamentele termice si cazanele de abur folosite de-a lungul istoriei atat in domeniu auto cum a facut Dumitru Vasescu cat si pentru bine cunoscutele locomotive cu abur am inteles pe deplin principiul de functionare unui astfel de sistem care facea posibila deplasarea unui autovehicol. Nu vreau sa intru in detalii prea tehnice si nu vreau sa va plictisesc cu principii de functionare acum, dar va promit ca voi reveni si cu un articol in care va voi povesti cum sta treaba cu transformarea energiei termice a aburului in lucru mecanic. Acum sa trecem mai departe la subiectul principal.

Cu siguranta nu stiati dar va spun eu acum. Dumitru Vasescu s-a nascut in 1859 la Iasi. Tot aici a urmat studiile primare si liceale. Mai tarziu a plecat la Paris pentru a studia ingineria la Ecole Centrale dupa care si-a construit un mic atelier urmarind realizarea unei masini care sa se deplaseze autonom, pe pamant sau pe calea ferata. In 1880 eforturile sale au fost incununate cu succes, el reusind sa construiasca o masina care se deplasa prin forta aburului, inventie ce a captat imediat atentia parizienilor. Masina era decapotabila, cu platforma joasa si functiona pe baza de carbuni. In spate era asezata o bancheta cu doua locuri, iar volanul era pe partea dreapta. Masina mai era prevazuta cu doua sisteme de franare independente. Automobilul includea o caldare multitubulara asezata in partea din fata, cu o dispunere a tevilor de legatura, a robinetilor si manometrelor astfel incat sa poata fi usor manevrate. Rezervorul cu apa era asezat sub scaunul conducatorului. Rotile din spate aveau jante metalice cu spite de otel, iar anvelopele erau din cauciuc. Rotile din fata erau de dimensiuni mai mici.

Deci, un iesean a contribuit la bazele automobilului modern si acest lucru l-am aflat ieri in cadrul acestei campanii. Daca stau sa  analizez mai in amanunt probabil voi descoperi mult mai multi inventatori romani care au pus bazele tehnologiei moderne. Dar, toate la timpul lor. Nu ma grabiesc caci e mai bine!

Spre finalul lectiei de istorie de astazi vreau sa va reamintesc ca maine, 23 mai, iasiul va fi gazda evenimentului “Pr3miaza inovatia” la Universitatea Tehnica Gheorge Asachi- Facultatea de Inginerie Chimică şi Protecţia Mediului in amfiteatrul CH II- Ilie Matei, etaj 1 la ora 12:00. Sfatul meu este sa nu ratati acest eveniment caci veti avea ocazia sa participati la discutii interesante cu ingineri, inventatori, profesori universitari si studenti care si-au lasat amprenta asupra anumitor domenii.

afis

Anunțuri

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on Mai 22, 2013, in Auto-Moto and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 7 comentarii.

  1. Nu transformarea energiei termice a aburului în lucru mecanic este problema că despre asta, eu unul, am cunoștințe. Totuși mi se pare un pic cam peste mână să tot arunci din când în când un sac cu cărbuni pentru a întreține arderea caldarinei. La vremea respectivă însă probabil că a fost un pas înainte.

    Apreciază

    • Nu a zis nimeni ca ar fi vreo problema. ba din contra, acest lucru este de domeniul istoriei. Doar ca eu vorbesc despre istorie, despre stramosii mercedesului de astazi. Toate masinile au plecat de la acest cazan cu abur si de la transformarea energiei termice a aburului in lucru mecanic.

      In alta ordine de idei, chiar ma bucur ca masi sunt oameni in blogosfera care stiu un principiu termodinamic si un principiu termic, o transformare din ceva in lucru mecanic, dar, acestia sunt putini si crede-ma, ca este un domeniu foarte interesant pentru restul.

      Apreciază

  2. Navala, suna bine. Eu studiez turbomotoare navale si turboreactoare. Cei drept acum facem cate ceva din toate, le invatam baza si ce este mai important, apoi la master aprofundam un anumit domeniu.

    Apreciază

  3. Interesanta campanie, voi participa si eu mai tarziu. Este bine sa ai o diploma si sa faci ceva. Mult succes la concurs!

    Apreciază

  4. imi place abordarea subiectului !

    Apreciază

  1. Pingback: Creativitatea, motiv de mândrie naţională? | DISCERNE

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: