Ne pierdem motivatia si atentia

motivareTraim in era atentiei. Se vorbeste ca resursa cea mai pretioasa pe acest pamant devine atentia umana.  Singurul obstacol in calea dezvoltarii omenirii este atentia, care este limitata. Toti avem doar o anumita cantitate de atentie, pe cand cantitatea de informatie creste in mod exponential. Am descoperit de-a lungul anilor de facultate patru motive pentru care omul isi pierde motivarea si concentrarea.

Primul dintre cele patru motive este paradoxul alegerilor. Cand avem foarte multe alegeri se intampla ceva interesant. Nu alegem nimic. Exista o poveste cu magarul lui Buridan care se afla la o distanta egala de o galeata cu apa si una de fan. Rezultatul? A murit de foame si de sete pentru ca nu a stiut ce sa aleaga prima oara. Exemplul este putin cam deplasat insa cam asa se intampla si in viata. Am ajuns sa avem atat de multe alegeri la dispozitie incat nu mai stim ce sa alegem si preferam sa amanam decizia si sa asteptam sa se intample ceva in timp ce viata se scurge pe langa noi iar noi uitam sa o traim. Da, uitam. Am simtit pe propria mea piele cum este sa uiti sa iti traiesti viata de student datorita dorintei mele de a fugi dupa toate oportunitatile. De la informatie la obiecte, la scopuri, la oameni, peste tot avem foarte multe optiuni iar rezultatul e ca in loc sa ne crestem calitatea vietii, ne-o scadem.

Pe locul doi am reusit sa plasez lipsa de concentrare.  Stii deja ca cea mai pretioasa forma de energie a mintii tale este puterea de concentrare. Daca nu stii, afli acum. Fiinta umana este singura de pe pamant care poate sa isi focalizeze mintea pe un singur lucru si sa isi pastreze concentrarea pe o perioada indelungata de timp. Puterea de concentrare insa trebuie antrenata. Mai sus spuneam ca traim in era atentiei si ca totul in jurul nostru este o batalie pentru a ne atrage atentia. Din aceasta cauza, puterea noastra de concentrare scade. Cu cat scade puterea noastra de concentrare, cu atat scade capacitatea noastra de a face un lucru bine si, din nou, calitatea vietii noastre scade incet dar sigur.

Locul trei este destinat cantitatii de informatie.  Creierul uman nu poate procesa uriasa cantitate de informatie cu care este bombardat. Si lucrurile nu se anunta mai bine in viitor, ci mai rele. Volumul de carti, filme, divertisment, educatie, informatie creste exponential iar creierul nu poate evolua asa rapid. Nu spune nimeni sa nu citim, ba din contra, sa citim cat mai mult, sa ne educam insa sa ramanem intregi la minte, sa reusim sa ne atingem visurile si sa devenim foarte selectivi in alegerile noastre. Sa fim atenti ce informatii digeram si sa lasam deoparte materialele care nu ne folosesc. Credeti-ma, am acumulat atat de multa informatie nefolositoare in ultimul timp incat am avut impresia ca am reusit sa retin materia greoaie din sesiunea de iarna, insa era tocmai pe dos. O uitam foarte repede si nu reuseam sa mi-o reamintesc decat prin concentrare. Tocmai ce spuneam mai sus.  Incearca sa reduci cantitatea de informatie pe care o primesti in fiecare zi. Renunta la televizor si foloseste internetul. Pe internet fi selectiv cu informaţiile pe care le digeri. TV-ul este un fel de spalator de creiere. Aproape nici o informatie de la TV nu este benefica pentru creierul nostru. Am spus aproape, deci gasim si chestii interesante. Trebuie sa stim sa le selectam.

Valurile de intreruperi sunt situate pe ultimul loc in acest „top four” al meu, dar asta nu inseamna ca sunt neglijabile.  Email, telefon, internet, televiziune. De 10 ori pe minut se intampla ceva care necesita atentia noastra. Acest stil de viata in care permitem permanent sa fim intrerupti de ceva sau de cineva in loc sa ne creasca puterea de concentrare, ne-o scade pana la punctul la care ajungem sa avem deficit de atentie. M-am urmarit si pe mine timp de aproximativ o saptamana, caci nu am rezistat mai mult si am observat dependenta de tehnologie, email, internet, telefonul mobil dar si intreruperile din jurul meu. Un bun exemplu sunt colegii mei de camera deoarece stau intr-un camin studentesc si viata de camin este tare zbuciumata. Fiecare face ceva diferit si este „pe treaba lui” in camera iar in momentul in care incerci sa faci ceva important, sau sa te concentrezi apare intreruperea. Cel mai des sunt intrerupt de intrebari, hohote de ras sau filmele de duzina la care se uita la TV.

Tu ti-ai pierdut vreodata motivatia? Ai fost intrerupt cand faceai ceva important? Ramai in pana de concentrare cand ai cea mai mare nevoie de ea? Eu cred ca fiecare dintre noi a trecut prin asa ceva. Incercati sa faceti ceva, cat de putin pentru a indrepta aceste mici esecuri. Faceti asta doar pentru binele vostru.

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice, imi ocup timpul studiind energiile regenerabile si apreciez implicarea activa.

Posted on Ianuarie 30, 2013, in Dezvoltare and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 comentarii.

  1. Lucruri de acest gen (şi altele) ni se întâmplă tuturor,
    atât că nu le luăm în seamă şi nu le punem pe hârtie.
    Dacă am face-o, poate, am scăpa de un balast.

    Apreciază

Comenteaza

