Toyota Hybrid System

Toyota PriusSpuneam in articolul anterior cate ceva despre sistemele hibrid asa ca am decis sa vin cu intariri. Probabil majoritatea dintre pasionatii de masini au auzit de Toyota Prius, prima masina hibrid care o putem numi masina de serie. Primul model de Prius a fost lansat in 1997 si  s-au luat in vedere trei deziderate in vederea realizarii acestui sistem de propulsie:

  • utilizarea unui motor cu ardere interna cu randament ridicat;
  • utilizarea unui sistem de control avansat care sa asigure functionarea permanenta a sistemului la un regim optim;
  • reducerea pierderilor de energie si regenerarea acesteia.

Automobilul Toyota Prius face parte din clasa compact. Performantele maxime impuse au fost: Vmax = 140 km/h, panta maxima de 30 %, panta maxima la viteza de 105 km/h de 5 % si aceeasi panta la viteza de 130 km/h cu motorul electric functionand pe caracteristica instantanee.
THS este constituita dintr-un mecanism planetar simplu, un generator electric montat pe arborele solarei si un motor electric montat pe acelasi arbore cu coroana. Arborele coroanei si al motorului electric transmite miscarea la rotile automobilului printr-o transmisie cu lant si transmisia principala. Motorul cu ardere interna transmite miscarea direct platoului portsateliti. Acesta, platoul portsateliti, imparte cuplul de la motor in doua: o parte este transmis prin coroana mecanismului planetar direct la puntea motoare, iar cealalta parte prin solara mecanismului planetar la generatorul electric. Energia electrica produsa in generator este reconvertita in energie mecanica de catre motorul electric si, acesta fiind pe acelasi arbore cu coroana, transmisa puntii motoare.
Motorul si generatorul electric sunt masini electrice reversibile de curent alternativ sincrone cu magneti permanenti. Motorul electric ajuta motorul termic in fazele de demarare asigurand accelerarea lina si puternica a automobilului. Suplimentar, in fazele de decelerare, motorul electric functioneaza ca generator electric asigurand transformarea energiei cinetice a automobilului in energie electrica, aceasta fiind stocata in baterii.

Sistemul THS functioneaza in urmatoarele moduri:

1. Pornirea motorului termic si deplasarea cu viteze reduse. Alimentarea cu combustibil a motorului termic este intrerupta iar propulsia este asigurata de motorul electric alimentat de la baterii. Automobilul este „zero” poluant.
2. Regimul normal. Puterea de la motorul termic se ramifica in mecanismul planetar, o parte merge direct la puntea motoare prin coroana, iar cealalta parte antreneaza generatorul electric. Energia electrica produsa de generator este utilizata pentru actionarea motorului electric suplimentand astfel cuplul la puntea motoare. Ramificarea puterii se face astfel incat randamentul de functionare sa fie maxim.
3. Regimul de plina sarcina. La acest regim, in plus fata de regimul normal, motorul electric primeste suplimentar energie si de la baterii marind puterea la puntea motoare.
4. Decelerare/franare. In timpul franarii automobilului rotile antreneaza motorul electric, iar acesta functionand ca generator produce energie electrica ce va fi stocata in baterii.
5. Incarcarea bateriilor. Bateriile sunt reglate sa pastreze o anumita cantitate de energie. Cand energia stocata in baterii este scazuta acestea vor fi incarcate prin actionarea generatorului electric de catre motorul termic.
6. La oprirea automobilului motorul termic este oprit automat.
Consumul de combustibil al acestui automobil, in ciclul japonez de testare, este de 3,57 l/100 km.

Anunțuri

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on Ianuarie 17, 2013, in Auto-Moto and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: