Teapa masinilor la mana a doua!

Salutare. Scriu acest articol pentru ca nu de mult cativa prieteni si-au luat o mare teapa cumparand masini din Germania care trebuiau sa fie dupa spusele cartii de service in stare foarte buna de functionare. Pacat, i-a tinut pana in Romania dupa care a inceput sa cada totul. In fine, nu intru in detalii cu supararea lor.

Pentru ca suntem romani si criza ne-a afectat mai mult decat cred altii, optam pentru masini la mana a doua din partea vestica a europei. Bine bai nene, dar hai sa avem umpic de grija cand le cumparam, si sa nu ne aruncam la prima care arata frumos curata, motorul curatat, totul ca nou, ci sa mai investigam piata auto.

Multa lume are o dilema, una chiar foarte mare. Nu stie cum si unde sa se uite la o masina cand o cumpara, chiar daca spun ca stiu. Asa ca m-am gandit dupa intamplarea nefericita relatata la inceput sa adaug cateva sfaturi pentru cei care in viitor poate vor achizitiona o masina.

Sa o luam cu inceputul. Inainte de a te arunca sa pornesti masina si sa asculti motorul care oricum nu iti va spune nimic, ca nu e o sinfonie ci un ansamblu complex de chestii care se rotesc, uitate la chederele masinii (Portbagaj, usi, parbriz) sa nu fie gazata vopseaua. daca la suprafata vopselei se observa mici vapori, poti trage concluzia ca masina a fost revopsita din cauza unui accident sau mai grav, rugina isi pune amprenta ceea ce inseamna ca masina a suportat multe.

Fii atent la designul si liniile masinii. Foarte important este sa fii atent la acest aspect. Uita-te la portiere si vezi daca linia portierei din fata se continua exact cu linia portierei din spate. Daca nu, inseamna ca masina a suferit o interventie la portiere. Alt mod este sa te uiti la capota masinii. Distanta dintre capota si aripa in partea dreapta trebuie sa fie egala cu cea din partea stanga si la inchiderea capotei nu trebuie sa agate deloc clema de inchidere.

Du masina la un service ales de tine, de preferat daca cunosti pe cineva, un prieten, duo la el. Verifica dedesubturile masinii. Punel sa traga de roti, stie el oricum ce sa faca, verifica bieletele de directie, pivoti, rulmenti, bratul, bucsele. Cum e vorba intre cunoscatori „sa nu aiba joc la roata”. Verifica planetarele daca este posibil, franele, mai exact discul de frana. Placutele de frana se inlocuiesc usor, insa discul de frana costa si nu da nimeni importanta la asta. Tot la service verifica-i arcurile si amortizoarele. Sunt importante pentru stabilitatea msinii.

Fa o verificare la partea electrica legata de Km. Acestia pot fi dati inapoi cu usurinta si vei fi pacalit. Aceste verificari se pot face la reprezentanta sau la service autorizat care au softurile originale ale modelului de masina. Cere ca acest control sa fie suportat de proprietar pentru a vedea reactia lui. Pe langa Km din bord poti verifica daca motorul scapa noxe. In limbajul popular se spune „daca mananca ulei”. Fumul scos pe tevile de espament in acest caz sunt de culoare alb-albastruie. Daca fumul este negru inseamna ca tipul de carburant folosit este de proasta calitate.

Instalatia electrica trebuie verificata. Faruri, semnalizari, stop pe frana, pozitii, avarii, lumina marsarier, geamuri electrice si inchidere centralizata, daca este cazul. Binenteles ca la final, dupa ce te-ai invartit prea mult in jurul masinii trebuie sa ii verifici si tinuta la drum.  Urca-te la volan, simte acceleratia, frana. Accelereaza, apoi franeaza atat brusc, cat si treptat, pentru a simti daca frana e slaba, daca placutele de frana sunt tocite etc.

Starea si vechimea masinii se observa daca arunci un ochi mai atent asupra farurilor. Daca acel argintiu este “tocit” sau farurile sunt incetosate, atunci masina este ca un batran care nu mai poate alerga. Starea farurilor trebuie sa fie buna, aratand varsta masinii.

Toate acestea se rezolva daca duci masina intr-un service. Verificarea se poate face chiar si in strainatate, si te costa in jur de 100 euro. Majoritatea proprietarilor de masini care sunt puse la vanzare spun ca accepta orice test, dar te duc la un mecanic ales de ei. Schimba locatia in care verifici masina si vezi ce reactie are. Insa chiar daca te duci la un mecanic de profesie, este recomandat sa ai si aceste cunostiinte la purtator.

Acestea find spune, va dau un sfat romanesc pe care l-am primit si eu. „Casca ochii de la inceput, ca sa nu ramai cascat dupa.”

Anunțuri

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on Noiembrie 7, 2012, in Auto-Moto and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 13 comentarii.

  1. NU neaparat inseamna saracie dca ai o masina. Poate fi intretinuta pentru a avea cat mai putine cheltuieli cu ea. Eu am doua, una chiar din anul 1968, pur romaneasca si nu m-a bagat in faliment, Totul consta in exploatare, modul de a o intretine si de a avea grija de ea. Respect-o si te va respecta.

    Apreciază

  2. Dane, scuze ca te corectez. 1. Cartea service nu arata starea masinii dpdv tehnic, ci ea trebuie verificata de catre cumparator si punctul 2. fumul negru se datoreaza motorinei injectate in cilindri si ne-arsa complet, nicidecum ca motorina ar fi proasta.
    Si inca un aspect, la urma urmei e masina si se intampla ca la orice masina sa mai pice si cate ceva, depinde de norocul fiecaruia.
    Depinde foarte mult si de unde iei masina.

    Apreciază

  3. Jean, ma bucur ca ma corectezi. Ai dreptate in ceea ce spui cu fumul negru, insa pot sa te corectez si eu putin. Fumul negru se datoreaza catitatii prea mari de motorina care este injectata in cilindrii motorului, ceea ce inseamna ca injectoarele au soferit o marire de debit. Adica s-a tras de motorul respectiv. Prima parte cu cartea service, ar trebui sa arate starea motorului dpdc tehnic. Acea carte este ca si fisa de la dentist. Are in evidenta toate lucrarile anterioare. Asa trebuie sa fie si cu acea carte. Si la urma urmei, este masina, dar asta nu inseamna ca trebuie sa dau/dai/dam bani pe ceva ce nu merita. Have fun!

    Apreciază

  4. Normal, ca nu trebuie sa dai bani pe ceva ce nu merita, insa cumparatul unei masini este ca la loterie. Nu tind sa iti dau dreptate cu cartea service si o sa-ti spun si de ce: pentru ca desi poate avea reviziile facute la zi, motorul poate fi intr-o stare nefavorabila cumparatorului (ca sa zic asa) si poate ascunde mici/mari probleme nevizibile la momentul verificarii de catre cumparator. Ea nu denota decat ca „are reviziile facute”, nicidecum ca daca ai toate reviziile facute, motorul este bun dpdv tehnic(asta teoretic, dar de la teorie si pana la practica e un pas mare). Te salut si numai bine!

    Apreciază

  5. Jean, cartea service dovedeste ca masina are reviziile facute la timp, ai dreptate. Insa in acelasi timp masina trebuie verificata inainte de cumparare. Si dupa verificare se dovedeste daca se merita investitia. O zi frumoasa!

    Apreciază

  6. Buna ziua.
    Un articol foarte bun,cuvinte pe care le intelegem toti,felicitari .
    Am nevoie de sfatul tau.
    Vreau sa cumpar un Matiz second hand,pe care nu vreau sa dau mai mult de 1000 eur.
    Am vazut pe net mai multe oferte,proprietarii spun ca masinile merg perfect si accepta orice test.
    Prefer Matiz,pentru ca consuma putin si „toata lumea” spune ca atunci cand pica ceva te costa putin,nu ca la celelalte marci de masini:VW-de exemplu.
    Unde pot vedea o lista cu piesele(partile) care se strica cel mai des la Matiz:pret piese(parti) si manopera aferenta.
    Orice alt sfat este bine venit.
    Multumesc frumos
    Astept raspuns
    Cu respect

    Apreciază

    • Buna ziua,

      Sunt putin rezervat cand vine vorba de masini cu moatoare prea mici si care nu au CP in de ajuns pentru a acoperi nevoile personale sau familiare. Un motor cu punini cmc si putini CP va consuma uneori mai mult decat iti poti imagina. Mai mult decat un Golf 3 cu motor de maxim 1.9. Eu am un Ford de 1.4 TDCI si crede-ma ca in oras imi consuma aproximativ 5.5 si in afara 4.8. Bineinteles, acest consum il voi realiza daca merg cu masina in parametri indicati (la cuplu motor). Partea proasta la matix este acea de consum. Daca pui doi oameni in spate si doi in fata, consumul creste la 7 sau mai bine. NU ai putere in motor, nu te poti baza pe ea niciodata in depasire, si nu este prea spatioasa. Eu am un prieten care are un Matiz si mereu se plange de masina. Sfatul meu este sa achizitionezi un alt model de masina. Tot ce vrei despre Matiz gasesti pe acest forum. Unii sunt multumiti, altii nu. http://forum.matizclub.ro/. Succes!

      Apreciază

  7. Buna ziua.

    Cei care se obisnuiesc sa scrie pe intelesul tuturor,clar,au puterea de a schimba lumea.
    Acum stau pe ganduri.
    Culmea este ca toata lumea gandeste cum am gandit si eu:motor mic,consum mic-si faci cu masina de toate:care saci cu ciment(pentru casa),cari alimente(saci cu cartofi),urci cu ea orice deal,chiar daca ai marfa in masina,etc.
    Cu vechea mea Dacie 1300 ,veneam cu ea plina cu saci cu struguri(plin portbagajul,plin,in spate(bancheta scoasa) si un sac in scaunul din dreapta fata.Si urcam la deal fara probleme.
    Cam multa lume nemultumita de Matiz , toti afirma ca consumul este foarte mare ,si nu ce se scrie pe alte situri de vanzare masini-4 sau 5 la suta.
    Cum ,unde pot totusi verifica consumul real,se poate in service?

    Hai ,daca ai timp 1 minut sa ducem discutia la alt nivel: exista 2 siteuri pe care ma uit:mercador(preferatul meu-cand primesc mesaj,pot vedea pentru ce masina,la best auto nu se poate) si bestauto.Intra pe acele siteuri si alege tu doua ,trei masini,ce marca doresti,care sa nu depaseasca valoarea de 1000 eur(5000 lei).Ce ai alege tu?
    Vreau sa vad ce alege cineva care se pricepe la masini:dar singura conditie care o pun este capitalul-nu mai mult de 1000 eur(5000 lei).
    Apoi pune un link catre fiecare masina sa intru si sa o vizualizez.
    Asta ar fi o lectie ,una foarte buna.

    Multumesc frumos.
    Cu respect

    Apreciază

  8. ai omorat limba romana…

    Apreciază

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: