Sven Hassel, un scriitor veteran!

“Având în vedere proporţia uriaşă a pierderilor noastre la Stalingrad şi criza catastrofală de trupe de rezervă, Fuhrerul nostru a decretat ca, începînd din acest moment, perioada de sarcină să fie redusă de la şase la nouă luni.”

       Obergefreiter Joseph Porta către Obergefreiter Wolfgang Creutzfeld, Salonic,

          primăvara lui 1943 Sven Hassel “Drum sângeros către moarte” pag.12

 Intr-o seara de toamna a anului 2003 am primit cadou o carte. Era o carte de razboi, deci m-am pus imediat pe citit. Dupa o jumatate de ora radeam atat de tare încat parintii mei s-au speriat. Cartea se numea Blindatele Mortii si era scrisa de un autor de care nu auzisem pana atunci, Sven Hassel. Apoi am aflat ca mai erau si alte carti scrise de acelasi autor si spre bucuria mea erau chiar in biblioteca unchiului meu.

Cu timpul am inceput sa caut mai multe informatii despre Sven Hassel si asa am aflat ca in realitate se numeste Sven Pedersen, si este nascut pe 19 aprilie 1917 la Fredensborg în Danemarca. La varsta de 14 ani a plecat de acasa ca ucenic de marinar în marina comerciala, apoi a fugit în Germania unde s-a înrolat în armata. Dupa un an a dezertat, apoi dupa o periaoda de lagar a fost transferat în regimentul disiplinar 27 Panzer, apartinand Armatei a 6-a. Aici a adunat materialul pentru cele 14 romane scrise apoi între anii 1953 şi 1985. Actualmente,  Sven Hassel traieste în Barcelona.

De mic copil, imi placeau masinile vechi, avioanele si datorita parintilor si pasiunilor lor, am imprumutat si eu de la ei. Am inceput usor, bucurandu-ma de povestile bunicului din timpul razboiului, si ajungand astazi sa imi placa si mie din ce in ce mai mult aceste parti ale istoriei.

Pot spune ca am crescut cu romanele lui Sven Hassel langa mine, le-am citit pe toate din scoarta in scoarta, le-am recomandat si prietenilor mei care s-au dovedit interesati de aceste povestiri ale razboiului. Desi detin toata colectia Sven Hassel, intre timp au mai aparut si alte editii ale acestor carti pe care le-am citit si am ramas neplacut surprins deaorece o parte din actiunea din cartile originale „s-au pierdut pe drum”. S-a facut chiar si un film dupa romanul  „Blindatele Mortii„. Sunt foarte convind ca actiunea romanelor a fost pe atat de reala pe cat o regasesti in carti, protagonistii acestor carti fiind chiar autorul si colegii lui de arme si de suferinta.

 Fiecare personaj este conturat atat de clar, încat dupa ce te familiarizezi cu ele, stii dinainte cum ar gandi unul sau altul. Generatii intregi de cititori au crescut alaturi de Sven Hassel si camarazii sai Porta, Micutul, Batranul, Legionarul, Julius Heide, Barcelona si ceilalti in timp ce beau, petreceau, aruncau grenade, striveau cu tancul sate rusesti sau participau la expeditii sinucigase in spalele liniilor inamice. Suferinsa cauzata de razboi se împletea cu umorul, participarea la plutoanele de executie se termina cu betii crancene, transeele inamice erau luate cu asalt, iar cititorul ramanea prins în actiunea romanului astfel încat avea in nas mirosul prafului de pusca sau aroma unui bors rusesc gatit de inegalabilul bucatar Joseph Porta.

Multe voci sustin cu argumente destul de greu de atacat faptul ca romanele lui Sven Hassel sunt simple fictiuni, iar autorul nu a luptat niciodată pe front. Se pare ca datele prezentate în romane sunt imposibil de verificat. Desi am citit cu atentie si cu mare dezamagire argumentele contestatarilor lui Sven Hassel, un lucru ramane sigur. Romanele lui au fost publicate în peste 50 de tari si vanzarile se apropie de cifra de 100 milioane exemplare.

“Primirea pe care ne-a făcut-o comandantul Lander a fost la fel de cordială, dar, după trei zile, trupul lui, făcut strecurătoare, a fost găsit în nişte tufişuri. Fireşte, fapta a fost pusă pe seama partizanilor.Ce-i drept, au planat niscaiva bănuieli legate de Micuţul şi Porta, dar aceştia, ca să-şi dovedească nevinovăţia, au asistat cucernic la înmormântare, vărsând chiar o lacrimă.”    Sven Hassel, Batalion de marş  pag. 50

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice, imi ocup timpul studiind energiile regenerabile si apreciez implicarea activa.

Posted on Aprilie 20, 2012, in Carti, Istorie Militara and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza

