IAR 93

Avionul de luptă IAR 93 a fost produs de către statul român, în colaborare cu statul iugoslav. Rod al colaborării dintre specialiştii români şi iugoslavi, avionul IAR 93 este un avion cu întrebuinţări mutiple, putând îndeplini misiuni variate în toate condiţiile meteorologice, ziua şi noaptea. Primul zbor al prototipului a avut loc în data de 31 octombrie 1974, zbor care le-a confirmat proiectanţilor ceea ce anticipaseră prin calcule. După terminarea tuturor zborurilor de încercare, avionul a intrat în producţia de serie şi în dotarea Forţelor Aeriene Române.

DESCRIERE

IAR 93 este un avion monoloc, bimotor, cu aripa sus, destinat misiunilor de cooperare şi atac la sol, cu posibilităţi de interceptare a ţintelor aeriene.

Aripa are o săgeată de 43° la bordul de atac şi diedrul negativ de 3,5°; este compusă din două lonjeroane, nervuri şi lise, iar parţial învelişul este frezat. Pe bordul de atac se află amplasaţi voleţi acţionaţi hidraulic, iar pe bordul de fugă flapsuri de tip Fowler modificat. Fiecare aripă are pe extrados câte un cuţit aerodinamic, iar pe intrados câte doi piloni de acroşare.

Fuselajul este de tip semimonococă, alcătuit din trei segmente: fuselajul anterior, fuselajul central şi fuselajul posterior.

Fuselajul anterior conţine echipamente de navigaţie şi control, jamba de bot şi cabina pilotului amplasată între cele două prize de aer.

Fuselajul central prezintă pe intrados două frâne aerodinamice perforate, pilonul central de acroşare şi trenul principal de aterizare. Pe extrados, între cabina pilotului şi ampenajul vertical, se găseste o coamă profilată aerodinamic care adăposteşte trasee ale circuitelor hidraulice şi comenzi de zbor.

Fuselajul posterior conţine cele două motoare ale avionului, ampenajul vertical şi orizontal, iar pe extrados două derive.

Ampenajul vertical este tip clasic, compus din derivă si direcţie, iar cel orizontal este tip pendular, ambele având configuraţia săgeată.

Trenul de aterizare este triciclu, cu roata de bot orientabilă. Atât jamba de bot (cu roată simplă), cât şi trenul principal (cu roţi duble) se escamotează înspre înainte, în fuselaj.

Cabina pilotului este situată în fuselajul anterior, între cele două prize şi este prevazută cu scaun catapultabil de tip „zero-zero”, cu ejectare prin cupolă. De asemenea, cabina este prevazuta cu aparate de navigaţie, control, comunicaţie etc. Pe avion se află montat un sistem de control al presurizării cabinei, aerului condiţionat şi degivrării parbrizului. Sunt prevăzute, deasemenea, două sisteme hidraulice independente pentru acţionarea dispozitivelor de hipersustentaţie şi a suprafeţelor de comandă. Tot aceste două sisteme acţionează frânele aerodinamice, escamotarea trenului, frânele trenului principal, paraşuta de frânare şi orientarea jambei de bot.

Instalaţia electrică principală, de 28 V, este alimentată de două generatoare de 9 kW acţionate de motoare. De asemenea, instalaţia cuprinde două baterii de 36 Ah şi convertizoare statice de 700 VA.

Anunțuri

About DanTalmaciu

Ma identific ca inginer cu acte in regula si un pasionat de frumos, nou si vechi. Ma inclin in fata istoriei, iubesc masinile clasice si motocicletele, timpul liber il petrec pe doua roti si apreciez implicarea activa.

Posted on Aprilie 22, 2010, in Descopera, Istorie Militara and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: